onsdag 25 april 2012

Lite nya prylar och första passet i öppet vatten

På Sportfiskemässan i Stockholm hittades en hel del prylar. Allt från smått "bling-bling" för tillverkning av gäddtafsar till stora gummibeten hittade hem till Finland. Utöver detta även lite kläder. Bland annat en "Ge fan i våra vatten" luvtröja, som jag länge försökt få tag på.

Lite av varje...
 
Alien Eel gummibeten

Blev lite nytt tafsmaterial från Fox. Förhoppningsvis är det längre livslängd i denna än i de jag tidigare testat.


Blev mera shopping när jag kom hem från Peru och hörde att Markus hade fått in Fox Inline troller flöten. Passade på samma gång på att skaffa det som jag saknat till metet: sänken, banksticks, larm, hållare, syrepump osv. Kolla in www.bigfish.fi, där hittar ni säkert allt vad som behövs...



Hittar ni inte det ni letar efter i Bigfish sortiment, så kan ni alltid kontakta Markus per telefon eller e-mail. Vågen ni ser ovan har jag letat efter i evigheter i Finland utan att få tag på den till rimligt pris. Jag kontaktade Markus, berättade att en sån skulle jag vara intresserad av och inom en vecka fanns vågen att hämtas i Karleby. Priset på vågen blev 79 euro (ca. 700 kr), men det är den värd. Nu har man möjlighet att börja registrera sina storfångster! (Om man lyckas kroka nåt som är värt att registrera)

"Tafslådan"
Metelådan (Fastflötena används kanske inte allt för ofta) :)
Som rubriken berättar, så är öppetvatten-säsongen nu inledd för min del. Kanske inte med någon större framgång, men i varje fall..


Blev ett förmiddagspass med lite bottenmete och flötmete i söndags, men ingen gädda visade intresse för mina deadbaits


Ovan ser ni hur jag tacklar betesfisken. Gummibandet speciellt bra när man fiskar i strömmande vatten, eftersom man hamnar att veva upp och kasta om rätt så ofta. Gummibandet gör att mörten hålls bättre på plats i utkastet. Här använde jag mig av Drennans 40 grams Piker-flöte, Fox 25 grams Kwick Change sänke, ren tafs och en mört av lite mindre modell. 


Mörtstugan är nu ute igen. Vittjade den och fyllde på lite mäsk ikväll, men tyvärr hade inga mörtar hittat dit ännu. Endast en liten stackare till Lake simmade runt och såg vilsen ut.

Imorgon blir det nya tag med gäddmetet. Kommer att sticka iväg lite längre bort med Jacob för att se om det finns någon gädda som går att överlista med mina delikata mörtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar