torsdag 24 maj 2012

Svårflirtade vårgäddor

Jag har varit ut på ett flertal pass och jagat De Gröna sen jag sist skrev. Jag har kollat från gångna års fiskedagböcker var jag har nått lite större framgångar och hoppats på att samma ställen skall leverera igen. Den 18 maj i fjol fick jag uppleva ett helt sagolikt fiske lite söderöver, så den lediga måndagen (21.5.2012) till ära ställde jag båten färdig och vid 5-tiden på morgonen ringde klockan.

Detta pass resulterade tyvärr i en totalmisär. Redan när jag närmade mig den tilltänkta hotspoten för dagen konstaterade jag att strömmen drog ner remmarna så de låg nästan vågräta längs med vattenytan. Vattnet såg mera ut som flytande gyttja än ett element som skulle kunna leverera grovgädda. Jag konstaterade att det inte är värt att nöta hela dagen och vid 12-tiden var jag hemma igen.

Några "After-workpike"-satsningar har det även blivit med Guy. Dessa har alltid resulterat några landade gäddor, men tyvärr har de flesta jag överlistat varit i storlek av betesfisk.

Senast igårkväll blev det en sväng med Guy och detta pass resulterade i totalt 7 st gäddor i båten.

5+
Guy överlistade kvällens finaste dam på 5,25 kg och fortsatte med två st över 3,5 kg. Jag började seriöst fundera över om jag borde ta mitt pick och pack och simma iland och det blev inte bättre. Varje kontakt jag kände resulterade i tappad fisk och man kokade lite inombords.


När vi fiskat några timmar och desperationen stigit till max, beslöt jag mig för att testa ett Svartzonker tail bete i shallow modell, som Claes skickat över åt mig tillsammans med några andra godbitar för lite testfiske här i Finland och - Pang! - Skönt att inte blanka. Bra bevis på att Svartzonkers beten kan överlista även den trögaste gäddan. Ingen sugga, men Gädda i båten är alltid kul.

Vårfisket visade sig verkligen från sin ljusa sida år 2011, men denna vår har varit verkligt trög för min del. De stora gäddorna har lyst med sin frånvaro och jag har fått bita ihop och sikta framåt varje gång skutan glidit in mot hamnen.

Får hoppas på bättre fiske i helgen när Vårböjjet går av stapeln. Två lag från Team PigPig är anmälda till tävlingen och vi hoppas på att inte blanka i alla fall. Hörde att 20 lag är anmälda, så att sträva till att inte bli sist är väl heller inte för hög målsättning.


Blev idag påmind om hur bra fiske jag fick uppleva från isen och hittade mig själv på Specimen.fi

Lite plåster på såren för det tröga vårfisket och man får leva lite på minnen från vintern. Nåja, nog ska det hittas någon vårdam ännu, skam den som ger sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar