tisdag 24 maj 2011

Förmiddagspass i soluppgången

Jag hade avtalat med Jacob redan i fredags, att vi skulle sikta på att ta oss ut på ett tidigt gäddpass på måndagmorgon. Sagt och gjort, klockan ringde vid 3-tiden och strax innan 4 bar det av. Båten hade vi sjösatt vid 5-tiden. Morgonfisket kan många gånger vara riktigt bra, men den egentliga orsaken till den tidiga väckningen var att Jacob skulle vidare till jobbet till kl. 14.

Genom att vi steg upp den tid vi gjorde, så hann vi ändå fiska riktigt tillräckligt. Dagen började helt okej med några mindre gäddor.



Efter ett par timmars fiske kände Jacob äntligen ett lite tyngre hugg. Han berättade åt mig att han hade en lite finare gädda på kroken, och jag började gräva fram telefonen för att förhoppningsvis hinna fånga landningen på film.

 
Fick filmat landnigen och återutsättningen och klippte ihop en liten filmsnutt igårkväll. En mycket fin gädda, som inte verkade bli sur för att hon måste ta en sväng upp i båten.



Fisket fortsatte efter en liten kaffepaus, men inga fler gäddor av denna kaliber ville visa sig. Jag var ändå helt nöjd med dagen, och med de två gäddor över 3 kg som jag lyckats landa.


Totala gäddsaldot för denna förmiddagstur blev 22 st. Jacobs madam på 7,2 kg visade sig bli dagens största och resten av gäddorna rörde sig kring vikter mellan 1,5-3 kg. Förutom de några som sträckte sig strax över 3 kg:s sträcket.


Mot slutet av passet fick jag mig en rätt så rolig överraskning. Hade inte riktigt väntat mig att dra ett nytt PB på abborre när man fiskade gädda med stora wobblers och jerkar. Men denna abborre på 756 gram och 41,5 cm tyckte tydligen att 4-playen såg god ut. Kom som en riktigt bra bonus för mig, och efter att ha lyckats landa en abborre av denna kaliber "av misstag", så är det inte allt för omöjligt att jag en vacker dag börjar satsa lite tid på jakten efter dessa randiga riddare också.

Gäddorna verkade ha varit riktigt hungriga idag, och med 11 gäddor på var under en förmiddag kan man väl inte vara annat än nöjd. Riktigt roligt att ha en fiskekompis med sig också. Allt blir så mycket roligare om man har nån att utbyta tips och idéer med, speciellt de dagar fisket är lite trögare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar