lördag 14 maj 2011

Den tröga vårgäddan verkar äntligen ha vaknat

Nu är vårfisket äntligen igång. Vet att det finns många som har fiskat gädda sedan tidigt i april, men jag har aldrig ännu lyckats med att lura gäddan så tidigt. Kan förstås bero på att det tar sin tid innan isen släpper här i mina hemtrakter, men i rinnande vatten skulle det säkert finnas möjlighet att fiska tidigare.

Nu har jag i varje fall äntligen möjlighet att fiska lite vidare omkring. Monteringen av dragkroken fixade sig till slut, även om det innebar lite mer jobb än vi hade räknat med - Stort tack till kusin Roland för hjälpen!




Se så glad man kan bli när man äntligen har lite medvind! Blev väl 4:e gången gillt, men skam den som ger sig!



Ready for takeoff! Nu kommer nya vatten att testas, och tro mig - Större gäddor kommer att krokas!!

Så till gårdagens fiskepass... Planen var att testa ett nytt vatten som denna vår levererat en hel del storgädda. Detta blev dock inte av, eftersom jag stack iväg ensam och hade båten färdigt sjösatt. Så det blev ett nytt pass i skärgården istället. Var ut en sväng på samma ställen under förra lördagen, och fiskade då av djup mellan 0,5-8 meter utan ett enda hugg!? Hade alltså inte allt för höga förhoppningar när jag bestämde mig för ett nytt pass här, men som man så många gånger hört så kan det vara just den trögaste dagen som förvandlas till den bästa, när den riktigt sluga madamen fattar tycke för ens bete.

Klockan ringde vid 05.30 och efter att jag snabbt packat ner grejerna och kaffetermosen bar det iväg. Farsgubben, som också var ledig igår, hade bestämt sig för att ta en tidig väckning och komma med ut till villan under tiden jag fiskade.




Efter en snabb morgonkaffe vid villan stack jag iväg. Jag beslöt mig för att testa den inre skärgården under förmiddagen och söka mig längre ut mot eftermiddagen. 

Jag konstaterade ganska snabbt, att något kanonfiske skulle det knappast bli denna dag heller. Jag började med att kasta endast ett par kast per bete, för att se om det var någon viss färg eller modell som gäddan väntade på. Jag fortsatte nöta på och söka mig allt längre in mot grundare och varmare vatten. Och sen plötsligt... Efter några ankringar som inte givit ens en stöt så small det till! 


Så var den första gäddan för säsongen äntligen landad. Efter en snabb avkrokning och fotografering återfick hon sin frihet, och jag var nöjd över att de gröna äntligen börjat visa intresse för mina beten. Några kanonvikter blev det inte igår, men jag är mera än nöjd över att äntligen ha fått igång vårfisket.

3 gäddor besökte båten under dagen och alla dessa krokades på relativt grunt vatten. När jag mot eftermiddagen sökte mig längre ut så uteblev huggen också. Jag såg att en halvintresserad gädda hängde efter betet en stund vid ett tillfälle, men hon verkade inte ha ork nog att sluka den aptitretliga jerken.



Det intressantaste med dagen var, att jag äntligen lyckades bevisa för mig själv att mjuktgående softtailbeten kan göra susen för tröga vårgäddor i kallt vatten. Detta kommer jag säkert att minnas när vårfisket drar igång under de kommande säsongerna. Var aningen lustigt också, att det högg på första kastet när jag bytte till detta bete. Alla dagens gäddor överlistades med betet ni ser här ovan. Tror knappast att det dröjer allt för länge innan jag tar en sväng via fiskebutiken och fyller på lagret av dessa typer av beten.


Så var dagens gäddfiske över, och jag längtar redan på att ta mig ut igen. Dagen avslutades med rökt abborre vid villan i mäktigt vårväder.

Denna dag kan nog summeras med ett ord, fastän storfångsten uteblev: Succé!

Kommer nu att ta det lugnt och kolla Eurovision song contest i goda vänners sällskap, men med 2 lediga dagar i mitten av nästa vecka så är det väl omöjlig att hållas på land?

Skitfiske!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar