torsdag 19 maj 2011

Tre gäddor över 5 kg och nytt PB!!

Så var man hemma igen efter ett näst intill magiskt gäddpass... Som ni säkert sett här i bloggen, så har jag inte nått ut till de större damerna särskillt ofta. Fick igår uppleva en sån fiskedag som jag bara kunnat drömma om tidigare. Snacka om lyckad satsning i nytt vatten!


Nytt PB: 6,21 kg fördelat på 97 cm

Efter att jag packat grejerna vid 6-tiden hämtade jag båten, som jag hade färdig för avfärd hemma hos föräldrarna. Snabbt in med det sista i bilen och så var jag äntligen påväg. Efter den ca. 45 minuter långa bilfärden nådde jag hamen som jag hade kollat ut på kartan dagen innan.



Båten sjösattes vid 8-tiden - Så var det bara att börja orientera sig till dagens heta gäddvatten. Dagen började bra med en liten snipa som högg riktigt intill vasskanten. Fastän den inte var så stor, så fick jag upp förhoppningarna om att de skulle vara på hugget denna dag.



Snabb fotografering med telefonen innan hon fick simma tillbaka och växa till sig. Så fortsatte jag färden helnöjd med att nåt visat sig redan på de första kasten. Men det visade sig att det inte skulle fortsätta hugga på vart 3 kast...



Jag fortsatte att nöta och byta beten, men inte ett liv nånstans. Vid 11-tiden beslöt jag mig för att ta kaffepaus. Att ge upp för dagen fanns inte på kartan, eftersom jag vet att stället har levererat otaliga fina fiskar. Efter lite spekulationer och att ha rotat runt lite i betesboxen beslöt jag mig för taktikbyte. Under förmidagen hade jag testat en hel del olika jerkar, allt från små Salmo Sliders till stora softtail-jerkar av Broman o Dell och Bandit tail. Inget verkade hjälpa.

 
Men så på eftermiddagen började gäddan sakta men säkert pånytt visa intresse för mina beten. Dagens absoluta favorit verkade vara den som ni ser på bilden här ovan. Prologics 4-play.


En bit in på eftermiddagen började huggen dugga tätt. En mindre gädda här igen, som fattade tycke för den slingrande 4-playen.




Sen small det till riktigt ordentligt!! Ett tungt hugg på 2,5 meters djup. Jag satte in ett ordentligt mothugg, och gäddan gick genast på djupet. Jag förstod att jag nu äntligen lyckats kroka en större gädda. Fighten blev relativt odramatisk och jag kunde efter ett par minuter håva in ett nytt personbästa på 6,21 kg och 97 cm.



2,5 meters djup och vattentemperatur på 12,9 grader. Denna praktexemplar föll för en gröngul blänkande Bomber. Efter några snabba foton var det dags för henne att simma tillbaka. Jag tackade henne för en fin fight och önskade henne välkommen åter.. ;)


Jag skulle ha varit mera än nöjd med dagen redan efter en fisk av denna kaliber, men detta visade sig vara bara början.




Jag hann fiska ca. en kvart efter att jag släppt den förra tillbaka innan det var dags igen... Andra över 5 kg på samma dag!! 5,51 kg och 95 cm.


Visst är det roligt att fånga stor fisk, men det är minst lika roligt att se dem simma tillbaka.

Denna dag hade redan gått till historien som den bästa fiskedagen för mig, men än var det inte över...


Det gick inte nu heller många minuter innan nästa madam satt på kroken. Denna vägde 4,5 kg och var 93 cm lång.

Efter dessa 3, som alla högg inom loppet av 1,5 timme, bestämde jag mig för att ta iland och koka lite mat. Konstaterade dock att det inte skulle bli mycket kokat, eftersom jag hade glömt spriten till Trangian hemma.. Drack istället upp det sista kaffet och tänkte så småningom börja ställa mig hemåt.


Men det otroliga fisket fortsatte. Hann inte långt innan det var dags för denna dam att syna insidan av båten. Vägdes till 5,38 kg och mättes till 94 cm.

Jag fortsatte mot hamnen och hann landa ännu en fin gädda på ca. 3 kg innan jag slutade fiska.


Som tidigare nämnt, så gick nog denna dag till historien som den bästa fiskedagen hittills. Helt otroligt med tre gäddor över 5 kg i båten på samma dag, när jag tidigare knappt sluppit och se dem.


Hemma var jag igen vid 20.30-tiden, lite småhungrig eftersom jag inte hade ätit någon varm mat sen morgongröten. Konstigt nog, så kände man inte av hungern när man var ute på sjön... Fanns väl annat att tänka på. Blev en sväng via grillen på vägen hem, så hungrig behövde jag inte gå och lägga mig.

Vårfisket visade verkligen sin bästa sida denna dag!

2 kommentarer:

  1. Fina firrar! Grattis till härligt fiske!

    SvaraRadera
  2. Tack Albin! Härligt är nog rätta ordet... :) Huggen duggade tätt, och snittvikten var högre än nånsin tidigare. :)

    SvaraRadera