lördag 24 september 2011

Goda nyheter!

Jag har redan en längre tid funderat över problemet att få tag på betesfisk (mört) vintertid. Under förra vinterns ismete verkade det som om mörten skulle ha fallit gäddan bäst i smaken. När det var som allra kallast, och som mest omöjligt att få pimplat upp några mörtstackare, betämde jag mig för att sätta ut mörtstugor själv till sommaren. Gissa tre gånger om jag har skaffat några mörtstugor. Tiden har helt enkelt inte räckt till... Nu återkommer då betesfiskproblemet. Jag vet att det kommer att gå åt en hel del mört till gäddmetet och flötestrollingen än i höst och de ca. 30 mörtarna som ligger i frysen kommer knappast att räcka särskillt långt.

Såå.. Idag tog jag mig i kragen och ringde en herreman här i nejden som jag vet att har ut mörtstugor. Han kom med den goda nyheten, att det i vinter troligtvis kommer att finnas möjlighet att få tag i levande mörtar via honom. Detta tror jag verkligen kan ge mera action på isen till vintern. Det att levande beten kan fungera bättre vissa dagar tvivlar jag inte på, men det har sällan testats eftersom det är så svårt att få upp/med sig levande betesfisk ut på isen.


Nu är väl då nästa steg att börja leta efter lämpliga "burkar"/ämbare och syrepump för att hålla betesfisken levande längre. Ser med spänning fram emot kommande vinter!


Syrepumpar finns det många olika modeller av och natruligtvis varierar de i pris. Får leta runt lite i denna djungel i ett senare skede.

Jag fick dessutom satt in en beställning på mera deadbaits, som jag troligtvis får nån gång under den kommande veckan. Gäller att i alla fall ha mörtar i frysen ifall man inte får tag på levande beten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar