torsdag 1 september 2011

Två gäddpass och krokad i handen...

Blev lite mera fiske igår den lediga dagen till ära. Klockan ringde vid halv 5-tiden och jag packade grejerna i bilen. Sedan styrde jag iväg mot Jakobstad för att hämta Jacob.

Vi fiskade i princip hela förmiddagen. Till en början var det riktigt trögt, men efter en stund överlistades den första för dagen med en död strömming.


Jag skrev några rader om detta bete redan i ett tidigare inlägg. Tror verkligen att detta bete kan göra susen bara hösfisket kommer igång på riktigt och vattentemperaturen börjar sjunka.

Efter att den första gäddan hade synat båten så började huggen komma lite tätare, men fisket var långt ifrån bra. Vi trollade på över samma sträcka flera varv och några små gäddor högg på Jacobs Westins jätte.

Visade sig att denna wobbler skulle falla gäddorna bäst i smaken under gårdagen.


Under fömiddagspasset med Jacob landades totalt 6 gäddor. Ovan ser ni en av gäddorna. Denna såg minst sagt speciell ut, och verkade helt sakna överläpp.


Vid halv 12-tiden packade vi ihop grejerna igen och konstaterade att vi får vänta nån vecka på att höstfisket ska komma igång på allvar ännu. Vattentemperaturen låg på ca. 16-17 grader igår. Tror att betydligt mera fisk hittar in till detta vatten när vi kommer ner till temperaturer kring 13-14 grader.


När jag kom hem igen packade jag ny matsäck och fyllde termosen pånytt och ringde Guy. Han kom loss från jobbet vid halv 4-tiden på eftermiddanen och kl. 4 var jag ute på sjön igen.

Vi testade ett nytt ställe som Guy hade varit intresserad av att utforska redan sedan en tid tillbaka. Det var rätt så stenigt och eländigt att ta sig in i den lilla viken, men till slut lyckades vi utan större missöden.


Det visade sig dessutom vara värt besväret. På ett några hundarmeter stort område plockade vi 8 gäddor och flera skulle det säkert ha funnits. Problemet var bara vegetationen som fanns där. En popper kunde ha gjort susen här, men tyvärr låg den hemma i en annan låda. Bra att minnas till nästa gång dock.

Vikten på gäddorna var rätt låga på det nya stället, men en lite finare madam på 4,5 kg håvades in och återutsattes innan vi åkte vidare.

Gårdagens eftermiddags/kvällspass gav egentligen bäst på det första outforskade stället, men visst fick vi fisk även under de senare timmarna innan det blev mörkt.

Vid en riktigt grund stenbottnig strand fick jag i allafall se skymten av en större gädda. Skulle uppskatta vikten till minst 4-5 kg. Synd att hon såg skitmörten först strax intill båten och ångrade sig.

Sen vidare till gårdagens intressantaste händelse...



När vi hade fiskat en bra stund utan nåt hugg bestämde jag mig för att byta bete. Jag satte på en Buster jerk som har givit rätt bra med fisk hittills i år. Jag hann inte fiska länge innan en gädda på ca. 2,5 kg klippte till. Jag såg att hon satt fast med endast den bakre kroken i mungipan, så jag bestämde mig för att kroka loss henne i vattnet utan att lyfta upp henne i båten. Såå... Bilderna berättar väl hur det gick. Visst, jag krokade loss henne i vattnet, men det gick kanske inte riktigt som beräknat ändå..

När jag visade tången för gäddan blev hon vild, gjorde en fin tailwalk och dök ner igen strax intill handen på mig och lossnade. Precis som jag hade tänkt det, eller... Det tog ett par sekunder innan jag insåg att kroken verkligen hade borrat sig in i handen på mig.

Kroken gick rätt djupt in i handen. Hullingen var ett par millmieter under huden, vilket orsakade problem när jag försökte dra loss den av ren reflex. Nåväl, efter en stund fick jag loss kroken själv med att svänga den 90 grader så hullingen släppte taget. Tur var väl det, eftersom vi hade 4 timmar fiske kvar framför oss.


Efter denna incident kommer jag kanske ihåg att ta med plåster eller nåt liknande när jag näst sticker iväg. Till all lycka hade Guy en rulle isoleringstejp i båten. Perfekt plåster som tål vatten.

Vi fortsatte alltså fisket tills solen gick ner och landade några små gäddor till. Totala saldot när vi kom iland var 15 st.


Blev ett riktigt trevligt gäddpass, som jag troligtvis kommer att minnas. Rätt bra utdelning även denna dag, men framåt hösten ska nog större madamer få besöka båten.

Slutligen kommer här några bilder på de nya Westinarna jag beställde. Hämtade ut dem på posten idag och det kommer knappast att dröja allt för länge innan de ska testas.



2 kommentarer:

  1. blir det någon uppdatering? jag väntar med spänning!

    SvaraRadera
  2. Har varit lite paus i skrivandet, men förhoppningsvis kommer jag mig ut på nya fisketurer snart.. Så får man hoppas att det finns nåt att skriva om när man kommer hem åxå :)

    SvaraRadera