måndag 29 augusti 2011

Salmo Slider - Ett måste i betesboxen..

Tänkte jag kan tipsa här om ett mycket lättfiskat bete som 9 gånger av 10 ger fisk. Eller ska vi säga, i alla fall när jag har fiskat.. Detta bete har många dagar räddat mig från att blanka och jag tror att den kommer att göra det i forsättningen också.

Detta mycket omtyckta jerkbait som det polska företaget Salmo tagit fram har otaliga gäddor på sitt samvete och den har visat sig falla både större och mindre gäddor i smaken. En annan positiv sida hos betet är, att den fungerar och attraherar rovfisk även om man vevar in den helt monotont utan att jerka hem den som exempelvis en Buster jerk. Det har visat sig att även det "äldre gardet", som hittills bara fiskat med stora blanka skeddrag, sakta men säkert har börjat inhandla jerkar av olika slag och kanske till och med ett spö som är lämpat för jerkfiske efter att de sett Sliderns effektivitet.

Dock bör det nämnas att betet fungerar bättre bara man jobbar lite med den själv, vilket kan krävas speciellt de dagar när gäddan inte är riktigt i stöten.



Som ni ser, så finns betet i en massa olika färgkombinationer. Skulle jag vara tvungen att välja ut en favorit, så skulle det nog vara den blåbänkande mörten som jag länkade till i ett tidigare inlägg. Slidern finns som både sjunkande och flytande, men personligen så fiskar jag endast med den sjunkande modellen. Sätt lite extra fart på betet så kan du fiska även de sjunkande modellerna på rätt grunt vatten.




Ovan ser ni det allra senaste från Salmo, eller ska vi säga Navitek, eftersom det är Guy som tagit fram denna färgkombination. Modellen och färgen har visat sig vara mycket omtyckt hos gäddorna och Guy har själv landat flera gäddor över 5 kg på denna under sommaren. Jag vet inte om denna finns i webbshopen, men är ni intresserad av höra mer så kan ni kontakta Guy per telefon. Kontaktuppgifter hittar ni på Naviteks hemsida.

Jag har själv inte testat denna ännu, men är rätt så övertygad om att jag inte kommer att bli besviken.

Det som även kommer att testas till hösten är trolling på grundare vatten. Eftersom Slidern i sig har en riktigt trevlig gång, så tror jag nog att det skall gå att lura en och annan gädda med denna metod också. Kanske man börjar hitta de större fiskarna på grundare vatten nu också, när vattentemperaturen börjar sjunka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar