torsdag 4 augusti 2011

Tröga sommargäddor och nya metoder

Sommarfisket efter gädda har aldrig varit nån riktig höjdare för mig. Under de år som jag seriöst har satsat, och försökt överlista de större gäddorna, så har jag oftast fått se mig besegrad när jag återvänder mot land.

Därför bestämde jag mig för att söka dem djupare nu under de varmaste sommarmånaderna. Ganska troligt är dock att man kommer hem tomhänt allt oftare, åtminstone till en början, när man börjar bomba de större djupen.

Jag redogjorde lite för vad jag hade skaffat för "djupbeten" i mitt senaste inlägg och det visade sig redan under första passet att "Alien Eelen" skulle leva upp till sitt rykte direkt.


Vågen stannade någonstans mellan 3-4 kg och efter en snabb fotosession fick hon simma tillbaka ner i djupet. Som det syns på bilden, så hade jag ankrat ganska nära land, men endast en kastlängd utåt från båten var djupet redan ett flertal metrar.

För att testa de nya gummibetenas effektivitet så hade jag kastat av hela strandkanten, både inåt och utåt, innan med alla möjliga olika jerkar. Inte en enda gädda hade synts till och inga hugg hade kännts av i spöet. Därefter böt jag metod och svepte iväg Alien Eelen. Denna pigga sommargädda högg betet så gummisvansen fladdrade ut mellan gälbågarna när jag landade henne. Fick loss krokarna relativt enkelt ändå och jag är ganska övertygad om att hon klarade sig fastän hela betet var inne i munnen när jag skulle kroka loss henne.

På samma ställe landade jag strax efter ännu en gädda på samma bete, så visst kan vissa beten falla gäddorna bättre i smaken än andra.



Jag skaffade för några veckor sedan ett par större shadjiggar också som ska testas på ännu djupare vatten. Har testat dem några gånger redan, men bara under sk. heldöda dagar, så inga gäddor har ännu landats på dessa. Som ni ser, så har jag försett dessa jiggar med extra trekrokar för att ytterligarere höja krokningsmöjligheterna. En trekrok på vardera sida av jiggen har jag knutit samman med en bit tafswire.


Detta bete tror jag kommer att leverera till hösten! Äkta beten är ju alltid äkta, så även om gäddorna väljer bort de skramliga konstbetena kan det ju vara att en liten mört kan utlösa huggreflexerna hos dem. Slowtrolling med detta bete över 2-4 meters djup - Vänta bara, ni kommer att få se! 



Och slutligen kanske det bästa med sommarfisket, solnedgången. Fastän fisket kan vara rätt så trögt under sommarmånaderna, så kan man alltid njuta av den vackra naturen och vädret. 

Sitter som bäst och funderar över ännu ett taktikbyte med gäddfisket. Har flera gånger tänkt meta gädda även sommartid, och jag tror detta kunde ge rätt bra utdelning. Förutsatt att man är på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Få se hur det blir med detta, men en bottenmetad mört eller sill tror jag skulle kunna göra susen åt de slöa sommargäddorna, som helst inte vill jaga bytet. En liten dedbait kunde säkert fungera.. Måste fundera vidare på detta under semestern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar