torsdag 18 augusti 2011

Lite av varje...

Har varit ut ett flertal gånger nu under semestern i hopp om att hitta gäddorna. Jag har lyckats landa någon liten rackare nästan varje pass, men jag tycker ändå att det verkar trögare än vanligt. Generellt sett så kan man väl säga att gäddfisket är trögt på sommaren, men man brukar ändå kunna stöta på de dagar när gäddorna är lite mera aktiva och huggvilliga. Jag har diskuterat med flera inbitna gäddfiskare den senaste tiden och det verkar som om de flesta har dragit samma slutsats angående sommarfisket i år - Trögare än vanligt. Orsaker till detta kan man väl spekulera om hur länge som helst, men jag väljer att låta bli. Förr eller senare hittar man gäddorna ändå. Att vara ute och fiska är väl ändå den bästa förutsättningen för att få något.

En dag under slutet av semestern åkte jag ut på ett pass med Guy, som bor i samma trappa som mig och frugan, i hopp om att lyckas kroka någon pigg rackare. Med i båten fanns också en tysk, som även verkar ha fastnat för gäddfisket.

Blev ett riktigt intressant pass, och språkbad ;) Fisket var, som tidigare, oerhört trögt och vi kastade av strand efter strand, och grynna efter grynna utan att ha sett en enda gädda. Framåt kvällen, när solen sakta började gå ner, så började dock gäddorna visa sig lite. Guy och tysken drog varsin snipa och jag började sakta hoppas att näst är det väl min tur...

Och pang! In mellan stenarna, när man är som mest ouppmärksam, känner jag ett tyngre hugg... Vi hade fiskat i flera timmar och jag hade inte kännt ett enda hugg, eller sett nån gädda. Kanske var man mera förvånad över att nåt verkligen högg på betet..


Jag visste att gäddan knappast satt bra eftersom jag missade totalt i mothugget, och på samma gång som hon simmade in håven så lossnade jerken. Denna madam på strax under 5 kg föll för det som oftast brukar fungera, även om fisket är trögt Salmo Slider 10. (Blåblänkande mört).

Gäddans exakta vikt var 4,8 kg och hon var 91 cm lång.

Tysken fick ta några snabba fotografier, både med min kamera och med sin Iphone, innan det var dags för återutsättning.


Lika pigg som hon kom upp simmade hon tillbaka ner i djupet. Bra att vara fler i båten när man lyckas få en fisk man vill fotografera, eftersom allt går så mycket snabbare och fisken slipper snabbt ner i vattnet igen.

Passet med Guy och tysken slutade 2-2-2, dvs. 6 gäddor landade.


Till sist kommer här några bilder från en semesterkväll ute vid ett "regnbågsvatten"..

Min kompis Simon tipsade mig om stället och det kommer troligtvis att bli flera kvällar ute vid detta härliga fiskevatten. Jag kommer också att sammanställa ett kort videoklipp från kvällen, eftersom jag lyckades fånga några landningar på film.. Så håll ögonen öppna! Kommer att ladda upp klippet på min Youtubekanal, men jag sätter väl troligtvis en länk här i bloggen också.



2 kommentarer:

  1. Benjamin Snellman19 augusti 2011 kl. 12:46

    Tide va vi o för en viko san. Di måra no å synsta til, men di vila int na. 4 kar å 4 tim, men int nan fik na:/ Meita dö eller kasta, tå dö tydligen lyckast luur na?

    SvaraRadera
  2. Testa nog det mesta, lite fluga, kastade med spinnare och bottenmetade. Visade sig att bottenmetet fungerade bäst den kvällen vi var där. Hann fiska ca. 5 min innan första nappade och en timme senare fick jag den andra.. :) Berkleys Powerbait (Rainbow-färgen med glitter) verkade fungera bäst.. :)

    SvaraRadera