tisdag 8 november 2011

Lite pryltips och rapport

Pga. tidsbrist har det inte blivit fiskat allt för mycket den senaste tiden, men några pass har jag ändå hunnit med...



Först kommer här lite reklam och en kort redogörelse över nya grejer jag skaffat. Titantafsarna ni ser här ovan rekomenderar jag varmt åt alla gäddfiskare. Dessa tål mycket stryk och går inte att jämför med vanliga vajertafsar. Det som ofta avskräcker folk från att köpa titantafsar är ju förstås priset. Dessa var ändå förhållandevis billiga (ca. 6-7 euro/st) och man får lätt tag i dem via Honkongkalastus nätbutik.


Även om jag kritiserade kvalitén på dessa Westins jättar (shallow runner) i ett tidigare inlägg, så kunde jag inte hålla mig från att beställa ett par till. Jag konstaterade under det senaste gäddpasset att det finns faktiskt beten som kan fungera, fastän det verkar hopplöst, speciellt under hösten.


Båten sjösattes strax när det ljusnade den 31 oktober och jag styrde ut mot Bosund yttre skärgård. Efter ca 1/2 timmes båtfärd nådde jag platsen som jag hade funderat ut dagen innan. Den kraftiga västliga vinden låg på rätt opassligt och jag fick fundera både en och två gånger om jag skulle försöka ta mig runt den sista udden för att komma in till dagens fiskeställe. Jag beslöt mig för att smyga mig på stället från en annan vinkel istället, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort nu när vattnet hade sjunkt någon decimeter.

Väl inne i viken konstaterade jag snabbt att platsen inte kommer att ge någon utdelning, så jag fick söka mig ut tillbaka längs samma grunda och steniga rutt.

Redan efter denna totala missberäkning var jag påväg att ge upp - Efter endast ca. 2 timmars fiske.. Som tur var slutade dagen ändå inte så illa. Påväg tillbaka till hamnen tänkte jag att jag kan testa några kast strax utanför mina föräldrars villa. Och då lossnade det! Allt verkade stämma helt plötsligt och under 20 minuter hade jag landat 8 gäddor på en ca. 200 meter lång sträcka. Och alla föll för den nya Westinaren i den röd-svarta färgkombinationen. Nu orkade jag plötsligt fiska enda tills det blev mörkt och när jag styrde tillbaks mot hamnen vid 16.30-tiden kunde jag summera dagen: 20 landade gäddor. Alla på samma bete!

Vattentemperaturen låg på ca. 5-6,5 grader, så jerkfisket kunde man helt glömma. Det fungerande konceptet var sakta invevning med många och långa vevstopp. Westinarens vaggande gång var verkligen det som gäddorna föll för förra måndagen.


Även ett mete-pass har jag hunnit, men med denna metod har jag ännu inte överlistat någon gädda i höst. Men än finns det ju tid innan det lägger lock på sjön - ska vi hoppas...

Troligtvis blir det lite fiske igen nu på torsdag och eventuellt också på fredag.. Möjligtvis blir det premiär för mig med öringsfiske på torsdag.. Då kanske man inte bör gå ut med allt för höga målsättningar, men aldrig vet man vad man lyckas kroka.

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar