fredag 25 februari 2011

3 timmar på isen i iskalla vindar

Fixade fram lite mera betesfisk under förra veckan och tänkte att jag skulle ge sillen ett försök under kommande pass också...



Strömmingen färdig förpackad
Sillbitarna var rätt stora, så de räckte bra till flera spön...

Nåja, så var det dags för lite ismete igen... Har inte blivit något isfiske på ett par veckor nu p.g.a den bitande kölden.

Jag var aningen orolig för att jag skulle få uppleva en kall dag på isen efter att jag kollat väderleksrapporten igårkväll - Och visst blev det kallt! Halv 6-tiden i morse såg det inte så omöjligt ut (-13 grader) och när jag slängde ett sista öga på termometern innan jag stack iväg ca. 7-tiden visade den -10.

Väl ute på isen var situationen dock lite annan än jag hade räknat med... Vindar upp mot 10 m/s drog över isen och fyllde hålen med snö på mindre än 10 minuter.

Ser nästan ut som om det inte ens finns ett hål där...
 


Nåja... Man får inte ge upp, det gäller att vara envis. Tänkte jag skulle köra en liten "tävling" mellan mörten, sillen och strömmingen idag, och se vilken som faller gäddan bäst i smaken. Svaret blev väl: Mörten, eftersom jag inte hann rigga spöet med strömmingen ens innan en snipa på 2,5 kg tog mörten på det första spöet...



 
Sniiiipa på 2,5 kg




And back she goes...

Denna visade sig bli den enda för dagen... Jag var tvungen att packa ihop och bege mig hemåt efter 3 timmar, helt genomfrusen. Nästan lite dumdristigt att envisas med att sitta där i den iskalla blåsten. Men jag slapp ju att "blanka" i alla fall.


Kanske inte lika full av iver efter 3 timmar i kylan :)




En sak som jag även lade märke till idag p.g.a köden var, hur viktigt det är att få gäddan tillbaka i vattnet så fort som möjligt efter avkrokning. Bland annat ögonen och fenorna fryser på några sekunder i den extrema kyla som det var på isen idag. Hoppas att alla gäddfiskare tar detta i beaktande och handskas varsamt med fiskarana för att de skall överleva (och få möjlighet att växa till sig till riktiga suggor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar