torsdag 7 april 2011

Båtepoxi, trailer och lite pryltips

Om jag inte kommer helt fel ihåg, så lovade jag väl i ett tidigare inlägg att jag skulle ladda upp lite bilder på "renoveringen" av jerkarna...


Jag började alltså med att skaffa hem lite 2 komponents båtepoxi. Köpte dessa vid ett båtvarv i min hemstad. Priset på epoxin var ca. 35 € (strax på 300 kronor). Tyckte det var i dyrare laget med tanke på den lilla mängden, men det visade sig att det skulle räcka till gott och väl.


Eftersom man bor i lägenhet måste man vara påhittig för att få allt att lyckas. Torkställningen till kläderna fungerade perfekt som torkställning för de nylackade jerkarna också. Testlackade dock 3 st först, som jag satte på tork i pannrummet för att påskynda härdningsprocessen.


Så var det dags för förbehandling och slipning. Det lönar sig absolut inte att slipa jerkarna med grövre papper än 300. Speciellt Buster jerkarna har jättetunnt lacklager och man behöver inte slipa länge innan färgen börjar åka med - Och det vill man helst undvika.


En ny Salmo Slider färdig för lackning. Denna tror jag för övrigt stenhårt på under förleksfisket. I början av förra säsongen körde jag nästan ett helt pass med en likadan abborfärgad Slider och det högg nästan på vartenda kast.


En viktig sak att tänka på när man använder epoxi är, att vara ytterst noggrann när man blandar bas och härdare. Jag använde mig av en helt vanlig hushållsvåg med 1 grams noggrannhet för att mäta upp delarna.


Så fick Slidern sig sitt första dopp. Jag behandlade alla jerkar minst 2 gånger och båda gångerna lämnade det lite väl mycket lack kvar i burken att härda. Alltså.. Det går inte åt så mycket lack som man skulle tro - Lättare att blanda till lite än att spara färdigtblandat.

Och ännu en viktig sak.. Glöm inte att torka bort dammet med aceton innan du börjar lacka dina beten! I värsta fall fäster lacken inte alls om det är damm kvar på ytan som skall lackas.


Så var det bara att vänta... Det löns inte att ha speciellt bråttom när man börjar arbeta med epoxi, eftersom den har en rätt så lång härdningstid. Jag behandlade mina jerkar 1 gång per dag och tyckte det var lagom. Tror inte att resultatet blir särskillt bra om man sätter på nästa lager innan det första hunnit härda.


Morgonpigg som man är, så börjar man ju på med nästa skift direkt när man vaknar... -_- Någon mellanbehandling mellan varven blev det inte, förutom att jag knaprade bort den torkade lacken i ringarna - Och det visade sig vara ett rätt så smart drag, eftersom lacken var oerhört skarp redan efter ett varv.


Färdiglackade beten. Tänkte ännu vässa krokarna lite innan jag sätter dem på plats. Finns filar att köpa vid de flesta fiskebutiker som du kan vässa dina krokar med. Skaffa en sån, så behöver du inte sätta dyra pengar på nya krokar flera gånger om året. Har man väl bytt till högklassika krokar (typ Gamakatsu), så tycker jag det är onödigt att köpa nya hela tiden.


Tången ni ser här ovan, är ett otroligt bra redskap om ni vill ha loss krokarna av era beten.. Jag trodde jag skulle klara mig utan - Och visst, jag fick loss alla krokar innan jag skaffade denna tång, men naglarna fick ta emot en hel del stryk bara pga min envishet.


Lätt som en plätt att öppna fjäderringarna! En bra investering och man slipper att nöta upp naglarna.


Jag lade för ett par veckor in en beställning på ett detta "fönster till den under världen". För några dagar sedan fick jag meddelande hem, att den fanns att hämta på posten. Är fullt övertygad om att denna kommer att underlätta sökandet efter gäddorna och förhoppningsvis ge vinkar om var de ligger och väntar på ett passligt byte.


Dagens projekt var att hämta hem båttrailern jag beställde för ca. 1,5 vecka sedan. Först en sväng via banken och hämta lite pengar och sen vidare till staden.


Blev en sprillans ny Muuli 750. Denna går att "modifiera", så man får med sig både större och mindre båtar. Kostade 1200 € (ca. 10800 kronor), vilket kan anses som ganska dyrt, men ny är alltd ny. Hittade några begagnade på internet, som dessutom såg halvdåliga ut, som ändå kostade 800-900 €. Hellre ger jag då några hundralappar extra och får en ny.


Så, nu har jag aktersnurra, trailer, ekolod, spön - Ja egentligen allt... Eller visst ja! Båten fattas!! Men ingen panik. Den ligger fint och väntar på mig, bara att hämta när som helst.

Nästa projekt är att få dragkrok installerad på bilen och hämta båten för att fixa till den lite innan man slipper ut i öppet vatten. Detta får ändå vänta lite. Kommer att ta mig en välförtjänt semester med gumman uppe i Ylläs från och med imorgon innan det blir av.
 

Har haft 2 lediga dagar nu och hade räknat med att komma mig ut på isen och ismeta lite i onsdags. Detta blev dock inte av, eftersom regnet öste ner kl. halv 6 när klockan ringde. Bestämde mig för att göra debut med metet under en bro var isen äntligen släppt, men det blev ingen gädda. Testade samtidigt några abborrliknande mjukisbeten men gäddan verkade inte vara hemma. Skönt dock att slippa ut och börja fiska i öppet vatten.

Som sagt, så kommer jag att ta semester både från jobbet och fisket under några dagar nu. Har lagt in en beställning på 2 st 12 fots karpspön hos Fishing-Mart och väntar nu med spänning på leveransen. Förhoppningsvis kommer dessa att ge gäddmetet och flötestrollingen en helt ny känsla. 

Jag kommer att redovisa för vilken utrustning jag kommer att använda till metet och flötestrollingen när jag fått hem alla grejer.

Tight Lines!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar