söndag 24 april 2011

Båtrenovering på programmet

Börjar vara en stund sen senast nu igen, men måste säga att jag har varit helt upptagen med att renovera båten jag köpte för ett par veckor sedan...

Eller egentligen var det väl så, att båten kom på köpet när jag köpte aktersnurran - Men till mitt gäddfiske duger den mer än väl, nu efter den blivit upp-piffad lite.

Tänkte ladda upp lite före och efter bilder här så ni vet vad jag snackar om..




Ska försöka att inte försköna sanningen nu och vara helt ärlig - Alltså, båten var i rätt så uruselt skick..! Men det var faktiskt riktigt roligt att åta sig lite båt/glasfiber arbete igen efter ett uppehåll på flera år.

Som det syns på den 3:e bilden, så hade de tidigare ägarna kanske inte riktigt tagit hand om båten på bästa sätt... I "skråman" längst till höger fick jag sätta 5-6 bitar glasfibermatta för att komma upp till skrovets tjocklek igen...

Nåväl, efter att penseln härdat fast i burken några gånger fick jag äntligen färdigt laminerat och så var det bara att vänta. Jobbade förra måndagen från morgon till kväll och lyckades faktiskt få färdigt skrovet helt och hållet (slipat - laminerat -målat)

Här kommer några "efter-bilder" på skrovet när jag fått tvättat och reparerat det mesta.




  

Fortfarande båtbyggare ut i fingerspetsarna... :) Jag är helt nöjd med resultatet och till mitt gäddfiske duger den riktigt bra.

Men sen var det insidan kvar.. Skrovet fick jag som sagt fixat i princip på en dag. Insidan (installering av ekolod, tillverkning av mittbänk, fastsättning av batterilåda osv) tog mig 2 kvällar och som bäst har jag båten på trailern för lite "finputs", fastsättning av kablar,  spöhållare och dylikt.




Hade Emil med som hjälp på tisdagskvällen när ekolodsgivaren skulle sättas på plats.. Här ser ni honom in action - "Allt onödigt skall bort!"



Så ser det ut såhär långt. Jag kommer att ladda upp lite biler när allt är klappat och klart, troligtvis i början av nästa vecka.

Blir lite jobb mellan varven nu under annandag påsk och tisdag, men jag kommer att vara ledig onsdag-fredag eftersom jag jobbar helg igen nästa vecka. Detta betyder att båten MÅSTE vara fixad in i det sista till onsdagen - För då blir det premiär med "sommarfisket"!

En sak som har satt lite käppar i hjulet med hela båtbestyret har varit att min bil saknar dragkrok, men på tisdag eller onsdag slipper jag väl kanske det problemet... Få se om 3:e gången gillt skall lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar