måndag 18 april 2011

Utrustning för gäddmete och flötestrolling

I torsdags fick jag ett efterlängtat samtal från ett transportbolag. En finskspråkig dam berättade att hon hade ett långt paket som var addresserat till mig. Problemet var, att hon redan var påväg till min hemaddress och både jag och gumman var förstås i jobb på torsdagen... Men det löste sig ändå rätt så smidigt sista slutligen. Fick kvittera ut paketet på fredagen vid jobbet istället.


Paketet verkade ha klarat resan från Polen bra och inga yttre skador kunde konstateras - Bra såhär långt...


Och visst var de 2 karpspöna hela och fina. Blev alltså 2 st 12 fots Mitchell Challenge Pro Carp, med en testkurva på 3 lb.

Jag har inte hunnit testa spöna ännu, men kvalitetsmässigt ser de helt okej ut. Med tanke på att man fick dem verkligt billigt.


Vardagsrummet som annars brukar kännas rätt så stort, blev plötsligt ganska litet när man monterade ihop det 3-delade spöet...


Valet av vilken rulle jag skulle skaffa var inte lätt.. Tog mig en ordentlig funderare innan jag bestämde mig för att dessa får duga. Viva Tatics TA 4000R. Fick dessa baitrunner-rullar rätt så billigt också. Med 10-års garanti dessutom.

Enda som fattas nu då är linor till dem båda... Nån typ av braid kommer jag att använda på dessa rullar, men har ännu inte bestämt mig för vilken typ det blir. Återkommer säkert till detta i något skede.


Så slutligen ett tips ännu till alla som vill vara sparsamma och inte sätta en massa pengar på "onödiga" saker... Ovan ser ni en vanlig betonghink som fungerar hur bra som helst som beteshink. Tillverkade denna någon gång under förra säsongen. 

Jag blev tipsad om att beteshinkar finns att köpas vid de flesta fiskebutiker, så jag bestämde mig för att skaffa en. Väl vid butiken tyckte jag dock att de var lite dyra, eftersom man kan tillverka dem själv hur lätt som helst. Priset rörde sig kring 35-40 euro om jag inte kommer helt fel ihåg.

Körde via ett varuhus på hemvägen istället och skaffade en betonghink (1,50 euro) och borrade hål i den på ca. 5 minuter. Klart och betalt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar