söndag 12 juni 2011

30 grader varmt, gassande solsken, nästan vindstilla - Men gäddan var på hugget

Detta utspelade sig redan i torsdags men jag har inte funnit tid att skriva nåt förrän nu, eftersom jag har jobbat i princip hela helgen.

Som rubriken berättar så var förutsättningarna inte allt för höga, men när jag en gång var ledig och inte hade nåt annat på programmet så blev det ett halvseriöst pass i mitt hemmavatten under torsdag eftermiddag.

Tog en sväng med morfar först och testade ett riktigt grunt vatten. På med skitmörten och hugg på första kastet - Ett kast en landad. Krokade snabbt loss gäddan och svepte iväg Bustern igen - Ett väldigt försiktigt hugg och jag missade förstås mothugget. Vi testade en stund till innan morfar skulle iland, men inga flera gäddor visade sig under den första halvtimmen av fiske.

Efter lite korvgrillning bar det av igen. Jag nötte på med det som visade sig fungera och efter en liten stund hade nästa snipa synat insidan av båten. I med gäddan igen och vidare till en stenig strand lite längre ut. Gjorde den första ankringen för dagen och bytte spö. Tänkte jag skulle ge den nya mörtfärgade Salmo Slidern en chans och kastade in den så långt mellan stenarna, så den nästan slog i botten när den landade. Snabb invevning ett par sekunder, för att sedan låta betet sjunka lite. Genast när jag började veva hem betet pånytt small det till. Detta hugg var lite tyngre och gäddan började rusa ut med lina, innan jag hann spänna slirbromsen.

 
 
Efter en fin fight hade jag gäddan i båten. Vägde och mätte henne snabbt innan hon återfick sin frihet; 4,6 kg och 88 cm.


Blev en riktigt lyckad eftermiddag, med tanke på att jag inte riktigt ställt mig för att fiska "på riktigt" ens. Fick ju nu också krossa myten om att gäddan inte hugger under vackert och varmt sommarväder. (i varje fall under tidig sommar)

Fastän denna gädda inte var sååå stor, så var hon riktigt pigg och lät sig verkligen inte håvas i första taget. Blev en riktigt kul fight och hon bjöd på betydligt mera motstånd än de större jag fick tidigare i vår.

Gäller att verkligen satsa på fisket nu, medan man ännu hittar dem på grunt vatten. Ser sommarfisket som en riktig utmaning, eftersom jag aldrig har lyckats kroka nån gädda med storlek att tala om under den hetaste sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar