tisdag 14 juni 2011

På jakt efter de gröna i hemmavattnen

Efter att jag övertygat frugan om att jag behöver få "koppla av lite" efter den intensiva arbetshelgen packade jag grejerna för två dagars fiske. Sjösatte båten på måndagen vid 12-tiden.

Fisket var rätt så trögt till en början, och den hårda sydostliga vinden ställde till med problem direkt en snipa fattade tycke för mitt bete. Hittade efter ett par timmar en liten "hot-spot" var huggen duggade lite tätare. Gjorde den första ankringen för dagen här, och började söka gäddan systematiskt med att kasta varvet runt båten och därefter byta bete.

Konstaterade ganska snabbt att Bustern var dagens melodi - Igen... Körde med en rätt färgglad shallow runner i det grumliga vattnet strax utanför grund vasskant med pålandsvind.

Fortsatte fisket säkert en halvtimme på precis samma ställe - Och det visade sig vara ett smart drag!



Gäddan vägde exakt 5 kg och var 96 cm lång. Skulle varit roligt att kroka denna innan leken.

Nåväl, det intressanta med denna var att hon högg ca. 1,5 meter från båten. Jerken låg inte mera än ett par decimterar under ytan när hon dök upp ur tomma intet och slukade den färgglada jerken. Måste erkänna - Jag blev så skraj så jag tänkte trilla i när hon klippte betet snett underifrån och gick upp i ytan, i ett desperat försök att lösgöra sig från de nyvässta krokarna.


Efter några foton fick hon naturligvis simma tillbaka. Jag styrde färden mot villan för att ta ett litet mellanmål, innan det var dags för kvällspasset.


Kvällsfisket blev ingen succé direkt. En liten stackare landad, innan jag igen tog sikte mot villan för lite korvgrilling och bastubad. Kan summera kvällen med några få ord: "Professional overrun" - linbrott - och tröga gäddor. Hade i varje fall lite tur när jag hittade den flytande jerken intill land efter att linan gått av i ett mothugg - Visade sig att jag hade satt in mothugget mot en sten, men sånt händer :)


Gick och lade mig vid midnatt och fisket fortsatte först vid 10-tiden imorse. När jag vaknade låg det regntunga moln på himlen och jag hann inte mera än sätta mig till rätta i båten innan det började regna. Fisket var även idag lite halvtrögt, men jag slapp i alla fall blanka. 


Jag fiskade av liknande ställen som igår och efter några timmar hade jag landat ett par gäddor av mindre kaliber.


Blev ett litet taktikbyte påväg tillbaka och jag testade lite trolling på ca. 2,5-3 meters djup. Detta gav ytterligare en gädda, dock ingen med storlek att skryta med.


Jag sökte mig iland igen för att få i mig lite mat och packa undan grejerna, innan jag skulle börja söka mig hemåt. Och än en gång - När man har båten full med väskor, och de sämsta möjligheterna att fotografera en fisk så kliver hon på. Eller nåja, kanske det inte ett måste att fotografera en gädda på 3 kg, men eftersom intresset att dokumentera nästan är lika stort som fisket, så skulle kameran fram ändå.

3 kg och 78 cm avslutade dagen.

Fisket var periodvis ganska trögt under dessa två dagar, men jag är ändå riktigt nöjd. Har aldrig tidigare landat en 5:a i dessa vatten, så nu fick man även fortsatt hopp om att hitta ännu större fiskar här.

En dag ledig ännu innan man måste tillbaks i jobb. Vem vet, kanske det blir lite fiske imorgon igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar