tisdag 7 juni 2011

Över 20 gäddor landade, men var är de stora?

Blev som sagt lite mera fiske under förra helgen. Var ute både på fredag och lördag och landade sammanlagt över 20 gäddor. Rörde mig på samma ställen som tidigare i vår, där jag äntligen började hitta de större fiskarna.

Någon gädda över 5 kg blev det dock inte under dessa dagar. Började spekulera över om man eventuellt borde börja söka dem på lite djupare vatten nu redan. Vattentemperaturen låg på 13-15 grader där jag fiskade. Fick mig en liten funderare angående detta, eftersom gäddans "trivseltemperatur" ligger på ca. 14 grader. De mindre gäddorna hittades lite överallt, medan de större lyste med sin frånvaro.


3+


Gädda modell 3.0

På lördagen fick jag med frugan ut på sjön, vilket var riktigt roligt. Tänkte jag skulle försöka ge henne en liten inblick i hur roligt fisket kan vara idag. Jag satte på en Nils Master wobbler, som visat sig vara rätt så oslagbar under våren, och denna gav utdelning inom några minuter. Under några få timmars fiske krokade hon 7 gäddor och 1 abborre! Ser ut som jag får akta mig i fortsättningen, så hon inte börjar dra de större framför näsan på mej också.

Frugan med sin största, ca. 80 cm lång

Kort sammanfattat så var det en riktigt lyckad helg, även om gammelgäddan undvek våra beten. Bara att fortsätta leta - Förr eller senare ska vi nog hitta henne..!!

Har två dagar ledigt nu, eftersom jag måste jobba igen under helgen. Kollade väderleksprognoserna och konstaterade att det kanske inte ens lönar sig att testa under dessa dagar. Över 30 grader varmt, solsken och nästan vindstilla - Inte de bästa förutsättningarna för ett lyckat gäddfiske...


Snart blir det dock nya tag. Kan vara att jag söker mig tillbaka mot mitt hemmavatten igen en sväng. Känner till flera rätt så bra "sommarställen", men jag har dock aldrig lyckats kroka någon större madam mitt under sommaren. Kommer eventuellt att testa söka dem riktigt djupt i sommar med jiggar eller dyligt. Få se vad jag hinner med, och om jag ens hittar lämpliga djupbranter där de eventuellt skulle kunna ligga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar