tisdag 28 februari 2012

Ännu en supersize gädda på isen!

Detta utspelade sig förra fredagen. Jag hade planerat in en dag på isen med min kompis och kollega Lalli, så vid 8-tiden på fredagsmorgonen möttes vi vid stranden. Morgonen började inte alltför lovande för min del, när jag konstaterade att låset till bakluckan på bilen hade frusit. Nåväl, tur att jag kollade detta innan jag styrde iväg mot dagens fiskeplats. Efter ca 15 minuters extra-arbete var jag påväg och förhoppningarna var höga.

Jag var ut och vittjade mörtstugan på torsdagskvällen, men tyvärr blev fångsten ganska mager. Sju mörtar i varierande storlekar simmade runt i mjärden. Jag tog tillvara dessa, så vi i alla fall skulle kunna köra några spön med levande beten.

Lalli fiskade med angeldon och jag satte ut mina ismetspön. Det dröjde inte alltför länge innan jag hör Lalli ropa att han har hugg och strax efter lyfter han upp en gädda i 2-3 kilosklassen ur hålet. Jag placerade ut spöna med jämna mellanrum från land rakt ut mot den djupare delen av fjärden. När jag höll på sätta fast linan i vippan på det sista spöet började jag förundras över hur kvick och stark mört jag just låtit simma ner i djupet. Jag reste mig upp och hann precis plocka upp isskopan och isbillen. I nästa sekund sugs vippan ner i hålet, för att sekunden efter studsa upp med ett ljudligt skrammel. Fish on efter ca 15 sekunder! Nice!

Mothugget sitter perfekt och upp kommer en gädda på ca 2,5 kg. Snabb avkrokning och en ny mört får äran att simma ner och locka till sig flera gäddor.

Efter detta blir det en döperiod i fisket och ingenting händer under en stund. Jag tar fram burken med "gäddmäsk", som jag tillverkat för ett par veckor sedan.

Krossad strömming, siklöja och mört
I med lite av DB:s Scent Trail, för att få mera "doft" åt mäsket
Sen mixas allting ner och det är klart..
Kan genast råda er till att skaffa en "egen" mixer, som är avsedd till detta ändamål :)
Nåja, ut på isen igen.. Jag mäskade alla hål med denna väldoftande sörja under dagen. Jag kommer inte exakt ihåg tiden, men innan kl. 12 löste vippan till ett av mina spön närmare land ut. Jag rusade fram till spöet och såg att gäddan hade tagit lite lina redan. Jag matade ut ytterligare ett par meter innan jag satte in mothugget. Och vilket massivt motstånd!! Gäddan rusade iväg så rullen skrek direkt efter mothugget. Efter den första rusningen började jag pumpa upp gäddan mot hålet, men det blev ingen lätt match. Efter ett par minuters drillning får jag upp blyet genom hålet och hinner se att ena kroken på tafsen hänger lös och sekunden efter sitter den fast i iskanten och gäddan är borta - NEJ!!

Nåja, så kan det gå.. Svårt att uppskatta vikten när jag inte hann se henne överhuvudtaget. Om jag säger 5+, så är det inte att överdriva i alla fall. I mothugget mötte jag samma massiva motstånd som med 10:an, men onödigt att spekulera mera kring detta.. Vet att jag missade en kanonfisk, men det är bara att bita ihop och fiska vidare.


Efter ännu en trög period bestämde jag mig för att laga lite mat, vilket brukar locka fisken till hugg. Ingen vippa studsade dock upp under matpausen. 

Lite senare kom dock det efterlängtade hugget på ett av Lallis angeldon. Han var snabbt framme vid hålet och direkt vid mothugget visste han att det var nåt större som tagit den stora döda mörten som låg på ca 1,5 meters djup under isen. Jag försökte filma kampen mellan Lalli och gäddan, men fick sätta undan kameran när han berättade att gäddan inte kommer att rymmas upp i hålet...

Efter en stunds lirkande kunde Lalli dock lyfta upp ett nytt personbästa på isen och glädjen var enorm!





I stundens iver kom vi inte ihåg att mäta gäddan ens, men jag tror inte hon var mycket över metern lång. Vågen visade, efter borträknad vågsäck: 9,3 kg! En kanongädda som verkligen inte hade behövt svälta den senaste tiden.


Efter några foton och vägning var det dags för damen att simma tillbaka. Blev inte många minuter på isen och hon simmade tilbaka lika pigg som hon kom upp.

Bara att lyfta på fiskehatten och gratulera Lalli till en superfångst! Ni kan läsa mer om Lallis och Team Nöjtares fiske på deras hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar