torsdag 2 februari 2012

Oljor/flavourer, betesfisk och prylar..

Nu har vi fått den köld vi längtat efter, men ”enough is enough”. Kvicksilvret har sjunkit -30 sträcket när det varit som kallast, så att ställa sig ut på isen under dessa två lediga dagar har inte kommit på fråga.  Nej, istället sätter jag mig ner och redogör för vad som hänt under de senaste dagarna med en varm kopp kaffe nära till hands.
 

En sen kväll förra veckan hade jag varit i Karleby av annan orsak, när det slog mig att jag hade ärende via Onkikauppa som finns i Karleby.  Klockan var närmare halv 11 på kvällen när jag ringde Markus Sällinen på onkikauppa.fi. För att bespara mig från onödigt körande på lördagen så svängde jag in på en blixtvisit, eftersom Markus tyckte det var okej med ”nattfrämmande”.

Dynamite Baits Scent Trail
Airkit att piffa upp betesfiken med
Scent trailer från Dynamite Baits har jag jagat i evigheter. Jag har hittat den på nätet på ett flertal olika ställen, men jag har aldrig lyckats få hem den. Samma gäller airkitet. Sprutorna kan man använda till att blåsa luft i sina deadbaits (ex. till bottenmete), eller till att injicera oljor och flavourer i sina betesfiskar. 


I lördags var jag ut till mörtstugan och kunde till min stora glädje konstatera att betesfisken äntligen hittat dit. Jag tog tillvara några mörtar, som jag senare "marinerade" med den nyinköpta oljan innan jag frös in dem. I tisdags var jag ut till mörtstugan igen för att konstatera att någon troligtvis haft upp stugan strax efter jag vittjade den på lördag. Helt otroligt att man inte kan få ha någonting ifred! Nåväl, några mörtar simmade dock omkring och såg vilsna ut. Dessa tog jag tillvara som livebaits.

Dags att piffa upp lite deadbaits

Oljan luktar helt fruktansvärt, och den ger även en intressant gul-brunaktig färg åt betet. Konstaterade att man kanske borde använda plasthandskar nästa gång oljan kommer fram. 

Mäskbollar till mörtstugan
Jag har testat en hel del olika mäskblandningar för att locka betesfisken till mörtstugan. Dessa är nu hopblandade av vaniljsocker, vanligt socker, havregrynsgröt, linfrökross och lite av det nya chokladmäsket som jag köpte från Onkikauppa.

Livebaits
Syretabletter
Tanken var att jag skulle ut och ismeta endera idag eller imorgon, men pga. den bitande kölden var jag tvungen att skjuta på planerna. Nu jobbar jag fredag-måndag, så jag hoppas verkligen att vädret är mildare på tisdag. Betesfisken förvaras som bäst i badrummet i jäshinken som jag skrev om i det senaste inlägget. Där håller jag dem pigga och krya med hjälp av isbitar och syretabletter.


Denhär tiden på året löns det även att utföra service på "sommargrejerna". Skall ta en sväng via Navitek och lämna in Calcuttan för granskning när jag kommer mig mot Jakobstad näst.
Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar