tisdag 13 mars 2012

Ny dator och filmkamera

Det sägs väl, att "den som spar, han har". Visst har jag sparat och nu har jag äntligen en ny dator att jobba med. Dessutom har jag även skaffat en sprillans ny FullHD filmkamera, så förhoppningsvis kommer jag att få lite av det som händer ute på isen och sjön på film i framtiden.


Jag får börja med att tacka kusin Johan som ställde upp och beställde komponenterna och monterade datorn. Fastän paketet blev att kosta en hel del, så är jag övertygad om att jag fick grejerna hundratals euro billigare än om jag skulle köpt ett färdigt datorpaket. Så måste jag naturligtvis också tacka frun i huset, som bidrog ekonomiskt till att få hem denna nya medlem till familjen.

Montering på gång
Nästan klart...
Färdigt!
Så var min hobbyhörna inredd! Här kommer det att spenderas tid till videoredigering, bloggskrivande osv... Skönt att ha grejer som inte kraschar redan när man försöker spela upp det man filmat.

Sony HDR-CX115E
Filmkameran har jag testat några gånger redan och de första klippen som jag sparat och flyttat till datorn togs under fredagens ismete. När jag fått ihop lite mera material kommer jag att klippa ihop en film från isfisket, så håll ögonen öppna. På min Youtubekanal kan ni redan nu hitta lite smått och gott.

Jag funderade länge och väl på vad jag egentligen skulle skaffa att dokumentera mitt fiske med. En systemkamera med bättre filmfunktion skulle inte vara helt fel, men eftersom jag har en vanlig kamera som jag är helt nöjd med så valde jag inte detta alternativ. (Kanske alternativet jag valde blev "lite" billigare också)

Nikon Coolpix P90
Ovan ser ni bild på kameran som jag bär med mig på mina fiskepass. Den har fungerat utmärkt och jag har inget negativt att säga om den.

Såja, nu vet ni vad jag dokumenterar mitt fiske med... På torsdag och fredag blir det troligtvis fiske igen. Jobbar lördag-måndag, så en dag på isen före detta är väl nästan ett måste, för att inte abstinensen skall bli för stor under veckoslutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar