tisdag 13 mars 2012

Rapport från fredagen och lite pryltips

I fredags kom jag mig äntligen ut på isen igen. Jag hade räknat med att tillbringa dagen ensam på isen, men på torsdagkväll fick jag nys om att Daniel också hade fredagen ledig. Jag ringde honom senare på kvällen och efter några minuter var en gemensam dag på isen spikad.


Vi träffades vid ute vid dagens fiskeställe vid 7-tiden och ca 45 minuter senare var spöna riggade. Daniel fiskade sina spön med döda betesfiskar och jag riggade mina spön med levande mörtar.


Nu när våren närmar sig verkar det som om betesfisken hittar lättare in i mörtstugan också. Kunde hälla över största fångsten hittills i jäshinken på torsdag eftermiddag när jag var ute och vittjade mörtstugan.

Så åter till fisket... Daniel fick ut sina spön rätt så snabbt och det dröjde inte alltför länge innan vippan till ett av spöna längre ut på fjärden studsade upp. Mothugget gav inget vidare motstånd och upp ur hålet kom en halvtuggad betesfisk. Förmiddagen fortsatte på samma vis och vi summerade efter ett par timmar ihop de 4 första huggen till 4 bommar. Inget vidare alltså...


På eftermiddagen hade vi dock lite bättre flyt och när vi packade ihop för dagen kunde vi räkna ihop huggen till totalt 8 st och antal gäddor på isen 4 st. Gäddorna högg både på levande och dött bete, så det lönar sig att variera, eller att fiska några spön med dött agn och några med levande.


Vi lyckades inte lura någon riktigt stor dam till hugg under fredagen, men två korta och tjocka 3 kg:s gäddor tog en sväng upp på isen.

Tänkte slutligen sätta upp några foton och länka till en Youtubevideo, där ni ser hur man relativt enkelt kan tillverka egna vippor till ismetet. Orsaken till att jag tillverkat mina vippor själv, är helt enkelt för att de fungerar och syns betydligt bättre än de man hittar i butiken.


Som stomme har jag använt metalldelarna som finns inne i vindrutetorkare. Jag tycker dessa är lagom styva och man behöver inte blya ner betet alltför mycket ifall man fiskar med normalstora betesfiskar. Indikatorbollarna köpte jag från en hobbybutik här på min hemort. Dessa finns att fås lite överallt, gäller bara att hålla ögonen öppna.


Indikatorbollarna målas med någon klar färg för att de skall synas så bra som möjligt - och på så långt avstånd som möjligt.



Som det syns på bilden, så är stommen ganska lång på vippan. Detta konstaterade jag att är endast positivt, eftersom vippan vajar betydligt längre och bjällran för mycket mera väsen av sig när en gädda tagit betet.


Kolla videon för att få en bra beskrivning på hur vippan tillverkas från början till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar