måndag 26 mars 2012

Sista ispasset för vintern och Sportfiskemässa i Stockholm

Efter 12 timmars sömn börjar man sakta vakna upp ur dvalan.. Konstaterade att jag har exakt 1/2 timme på mig att skriva några rader, vilket jag tycker jag vill för att det inte skall bli för långt uppehåll i bloggandet. Helgen har varit mer än intensiv, så därför blev det en "lite längre" natt inatt.

På torsdag eftermiddag hoppade jag i bilen med några andra fiskenördar och vi styrde ner mot Åbo för att ta nattfärjan över till Kapellskär. Från Kapellskär fortsatte vi en ca 45 minuters bilfärd mot Kista, för att tillbringa en heldag på Sprtfiskemässan. Äntligen!


På mässan hittades en hel del prylar. Faktiskt mera än man hade räknat med. Kommer att redogöra över vad som köptes där i ett senare skede.

Gäddgodis!
Europas största mobila akvarie
Målning av beten
Mässan var enligt mig mycket lyckad och jag skulle gärna spenderat flera än en dag där. Dock hade vi bokat båtbiljetter hem redan natten mot lördag, så vi var tvungna att söka oss mot hamnen igen efter kl. 18 när mässan stängde.

Resan blev kort och intensiv och tyvärr blev det inte sovit allt för mycket på färjan. På lördag eftermiddag begav jag mig ut på jakt efter lite betesfisk igen, eftersom säsongens sista ismetepass skulle avklaras under söndagen (igår). Det blev en intressant dag i med ett flertal händelser, men ingen gädda synade isen. Gäddsatsningen till denna insjö var rätt så vågad och vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss. Succé blev det ju inte denna gång, men jag är övertygad om att sjön kan leverera grovgädda, så vi återkommer säkert!

Nu kommer det inte att bli skrivet, eller fiskat, något under en tid framöver.. Eller vem vet, kanske det blir lite fiske av mera exotiska arter, men gäddan kommer att få simma tryggt en tid, eftersom jag sticker iväg med gumman till Sydamerika på onsdagkväll.. Tillbaka i Finland är vi i mitten av April, passligt till vårfisket.. 

I nästa inlägg kommer bland annat funderingar om vårt fisketeam, som kommer att bli "offentligt" inom de närmaste veckorna.. Intressanta grejer på gång, så håll ögonen öppna!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Har precis upptäckt din blogg och måste säga att det är väldigt rolig och intressant läsning. Ska bli kul att ta del av dina äventyr och förhoppningsvis kunna lära mig något av det som jag kan använda i mitt eget fiske. :) /Kalle

    SvaraRadera
  2. Hej och tack för de positiva orden.. :) Vårfisket drar igång här riktigt när som helst och just nu har jag fullt upp med att se över "sommarutrustningen".. Grejer till mete och flötestrollig främst, eftersom jag ser dessa metoder som de bästa för att lura den rommstinna förleksmadamen. Skitfiske på dig! :)
    // Jonas

    SvaraRadera