tisdag 18 januari 2011

Tredje passet avklarat..!

Så var man hemma igen efter en heldag på isen...


Allt klart i väntan på hugg

Packade ismetegrejerna i bilen vid 9-tiden. Testade idag inre skärgården i mitt "hemmavatten". Ca. klockan 10.30 var spöna äntligen riggade och det var dags för lite kaffe och rågbröd. Efter ca. 1-2 timmar utan hugg beslöt jag mig för att skära små "hack" i de döda betesfiskarna för att de skulle avge ännu mera doft, och kanske i och med detta locka någon hungrig rackare till hugg. Men icke!

Endera hade väl gäddorna ätit sig mätta på annat, eller så var jag helt enkelt på fel ställe idag. Spöna hade jag placerat ut med jämna mellanrum tvärs över en rätt så bred vik. (Borde kanske ha haft flera spön dock för att få täckt hela sträckan). Testade alla djup mellan 1-3 meter, men inget napp...

En sak konstaterade jag i alla fall idag. En större isborr skulle absolut vara en bra investering! Isen var nästan 50 cm tjock på sjön, och att hacka upp 3 mindre hål till ett större är lättare sagt än gjort!


Sökte därför runt lite på internet när jag kom hem var man möjligtvis skulle kunna hitta en större isborr (200 mm), och tack vare tips från en kompis hittade jag denna som är speciellt anpassad till just ismete.

Mora Easy 200mm

Denna skulle underlätta en hel del och framför allt skulle det gå snabbare att få spöna riggade när man väl tagit sig ut på isen. (Blir väl att ta sig en närmare titt på denna så småningom, kanske redan i morgon)


En liten investering har jag dessutom gjort sedan jag sist var ute och ismetade. Köpte några limklämmor som fungerar som spöhållare när spöna är riggade i väntan på hugg. Dessa håller spöt bättre på plats och på samma gång undviker man att att ha rullen liggande i snön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar