tisdag 25 januari 2011

Ut på isen igen

Efter 4 blankpass börjar man nästan räkna med att någon gädda skall visa sig, hur tröga de än må vara..

Och Pang, där satt den! Min första ismete-gädda!

 
Inte den Strörsta, men den Första... Finally!!

Kom mig iväg aningen sent igår igen. Hade planerat att ha det mesta riggat och klart när det börjar ljusna - Men icke. Tydligen är man för trögstartad från morgon. Klockan hann bli närmare 10 innan jag började ställa utrustningen iskick ute på isen.

Jag var just påväg att sätta fast betesfisken till det 3:e spöet när vippan till spöet som jag för bara några minuter sedan hade riggat löste ut. Jag sprang som ett fån, och kände ganska snabbt att det fortfarande satt något i andra ändan. Efter en mycket kort drillning hade jag min första imetade gädda uppe på isen. Det var dock ingen gädda som var värt att väga, men visst var man lycklig över att äntligen ha lyckats lura en liten rackare till hugg... (Var ju ändå tvungen att ta en bild innan hon fick simma tillbaka och växa till sig, eftersom hon fick äran att vara den första) ;)

Efter denna snipa var det dock lugnt resten av dagen. Försökte med att mäska med död fisk i hålen och bytte även ut de döda betesfiskarna till levande bete på 2 spön (abborrar). Hade hoppats på att få tag i lite mört, men det ville sig inte idag. Ändå är jag nöjd med dagens fisketur och att äntligen lyckats med ismetet.

__________________________________________________

Slutligen en liten redogörelse på hur jag kommit ifrån problemet som jag nämde i mitt förra inlägg:

Har nu alltså funnit en lösning på hur jag skall få betesfisken att ligga bra i vattnet och på rätt djup. Stort tack till Luis Rasmussen för de tips jag fick av honom. Om man riktigt tänker efter, så är det väl inte så svårt att räkna ut att man måste få bort luften ur den döda betesfisken för att få den att sjunka ner till önskat djup. Dvs. genom att punktera simblåsan så är problemet löst... Dessutom släpper då även betesfisken mera dofter ifrån sig, vilket kan locka även de trögare gäddorna till hugg.

Kommer nu att vara tvungen att tillbringa nån dag hemma innan jag kommer mig ut på isen igen... I och för sig helt bra, för här finns det också saker som bör göras. Hela tiden kan man höra sig för om nåt arbete... Är för tillfället arbetslös, vilket inte är det bästa sett ur ekonomisk synvinkel.

1 kommentar:

  1. Grattis till första ismetegäddan! Bara att köra på! Jag har fått ta upp minst 20 små för att få lite finare. Men alltid kul att få fisk!

    SvaraRadera