lördag 21 januari 2012

I jakt på betesfisk.. Och nytt ismetepass imorgon

Efter blankpasset jag var ut på i tisdags har jag investerat i lite nya grejer i hopp om att lyckas effektivera fisket och kanske en vacker dag kroka drömgäddan. På onsdag morgon körde jag iväg till Kivikangas i Jakobstad för att köpa en Ahti Rapula mjärde. Frank tipsade mig om denna mjärd och berättade att den fungerar bra som mörtstuga.


Senare på eftermiddagen körde jag iväg några kilometer norrut för få den i sjön redan samma dag. Förhoppningsvis finns det bra med mört där den blev utsatt. Blir jobbigare och jobbigare att flytta runt den hädanefter, eftersom isarna blir tjockare dag för dag.

LK-Bete. Mäskblandning som borde attrahera mört

Mäskblandningen rörde jag ihop med havregryn, socker och lite majs.

I med lite vatten, rör om och dags att använda...


Den färdiga blandningen rullade jag ihop till tre bollar. Som ni ser, så satte jag in den ena bollen i ett "nät" för att den inte ska lösa upp sig så snabbt när den kommer i vattnet. Som bonus satte jag även med lite fågelmat, få se om det faller mörtarna i smaken.


Mjärden satte jag ut på ungefär 2 meters djup ca 200 meter från land. Igårkväll var jag ut första gången för att vittja den, men fick lyfta upp den lika tom som den sattes ner. Jag fyllde på betespåsen med mera mäsk och satte ut den på samma ställe. På måndag blir det troligtvis en sväng ut till den igen. Få se då om det är dags att byta ställe.


Kom ihåg att märka ut hålet ordentligt för att undvika arga (och våta) pimpelfiskare.


När jag var ut på staden med frugan idag för att handla lite mat kom jag över denna 30 liters "jäshink".. Som gjord för att ta tillvara lite livebaits ur mörtstugan.


Slutligen ett litet tips på vad ni kan göra med det gamla onödiga julgransglittret. Knöt denna tafs för ca en vecka sedan, i samband med bortstädningen av julprylarna. Få se om det är lite "blingbling" som krävs för att locka miss Esox till hugg, aldrig vet man.

Imorgon kommer jag att dra iväg ut på isen tillsammans med Frank. Kommer att bli riktigt intressant och förhoppningsvis ska väl någon av oss kunna landa årets första gädda. Ni kan läsa mer om Frank och hans fiske på adressen http://fjfishing.fi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar