fredag 13 januari 2012

Ismetepremiären avklarad

Igår kom jag mig äntligen ut på årets första gäddpass, därmed även årets första ismete. Spöna var riggade först kl. 10.30, vilket är absolut för sent. Jag brukar sträva till att ställa allt i ordning ute på isen medan det ännu är halvmörkt, detta pga. att flera av de gäddor jag har landat från isen har huggit just när det ljusnar.


Jag hann inte mera än få ut spöna och sätta mig ner med en kopp kaffe innan det började snöa. Precis vad man behövde! Om det ens skulle kunna komma i måttliga mängder, men icke! I värsta snöyran på länge satt jag 4 timmar på isen, innan jag packade ihop och körde hem. Passet resulterade i 2 hugg, så helt hopplöst var det ändå inte.


Första gäddan högg på ett av de nyinköpta spöna. Vid 12-tiden löste vippan närmaste land ut och jag fick avbryta matlagningen som var pågång. Med "vågsäcken/landningsmattan" (Ikea-kassen) under armen sprang man, smidig som en elefant, över isen i hopp om att lyckas landa årets första gädda. Till min glädje såg jag att linan löpte ut fint och gäddan hade hunnit simma en bra bit med betet redan. I mothugget blev det tvärstopp och drillningen påbörjades. Gäddan följde dock med ganska snällt, för att sedan lyckas slita loss mörten strax innan hon nådde upp till iskanten. Måste intala mig att det var en snipa...


Strax innan jag packade ihop och styrde hemåt smällde vippan till spöet längst ut upp. Denna gädda var dock borta när jag väl kom fram till spöet.

Nu är då premiären äntligen avklarad. Jag hade funderat om jag eventuellt skulle ha gjort ett nytt försök redan idag, men valde dock att låta bli. Avslutade nyligen en antibiotikakur mot öron- och bihåleinflammation, så timmarna man satt med genomvåta kläder på isen igår försnabbar kanske inte tillfrisknandet.

Avslutar här med ett varningens ord åt de som är i färd med att bege sig ut på isen. Isen var ställvis närmare 10 cm tjock, men otroligt mjuk. 3 ordentliga hugg med isbillen så var man igenom. Löns verkligen att ha ordentliga flytkläder på ännu. Dessutom är isarna otroligt lömska intill land, runt stenar, vid bryggor osv. Jag fick upp pulsen rejält för ett ögonblick när jag gått ett par steg ut på isen, och den plötsligt brast under ena foten.

That's all for now.. Helgen går i arbetets tecken, så eventuellt finns det möjlighet att ta sig ut på isen igen i mitten av nästa vecka.

1 kommentar:

  1. Vo får se hur det ser ut imorgon. Verkar som det blir lite väl kallt för gädda.

    SvaraRadera