måndag 9 januari 2012

Tillbakablick över det gångna året - Och liten titt på det kommande

När jag tittar tillbaka över fiskeåret som har gått, så kan jag inte vara annat än nöjd. Totala gäddsaldot för hela året räknade jag ihop till 293 st. Under fjolåret var samma saldo 117 st. År 2010 landades den sista gäddan i öppet vatten den 11.11.2010. Detta kan jämföras med 34 st gäddor den 10.11.2011. Den 2.12.2012 krokades den sista gäddan i öppet vatten i år.

Jag har nu alltså fiskat aktivt efter gädda under två års tid. Dock endast en vinter ännu. 7 gäddor landades från isen mellan 12.1.2011-22.3.2011. Den första isfiskesäsongen blev lite lidande, eftersom jag var tvungen att investera och fixa till all utrustning när säsongen redan var i full gång. Ingen större gädda visade intresse för mina mörtar under den första vintern, men med tillräckligt långt tålamod och med tillräckligt många timmar på isen, så smäller det nog till slut.

Den 18 maj 2011 kommer att förbli en dag som jag aldrig glömmer. Denna fina vårdag styrde jag mot ett nytt outforskat vatten, i hopp om att finna ett ställe som skulle ge lite bättre utdelning. Under denna dag landade jag totalt 9 gäddor, varav 3 st över 5 kg, en över 4 kg och ett par i 3-kilos klassen. Redan en gädda i 3-kilosklassen är rätt så ovanlig i dessa vatten och de som når upp till vikter över 5 kg är riktigt fina!

Antalsmässigt har jag slagit mina rekord många gånger om under det gångna året. Det totala båtrekordet spikades tillsammans med Guy den 10 november, när båtsaldot stannade på 82 st. Däribland fanns även den största gäddan som jag fått äran att lyfta in i båten på fina 8,1 kg. Nu siktar vi på flera av denna kaliber!

Mitt personbästa låg på strax under 5 kg när säsongen avslutades 2010. Detta PB var inte mycket att gå omkring och skryta med, så med alla medel skulle det höjas. En gädda över 5 kg är väl inte allt för mycket begärt, om man börjar titta på timmarna som har spenderats i båten.

Så... Onsdagen den 18 maj lyckades jag äntligen höja mitt (ynka) personbästa till över 6 kg. 6,2 kg för att vara mera exakt. Gäddan mätte 97 cm, så 100-klubbaren väntar jag på fortfarande.

Här följer nu lite foton på några finare gäddor som fått äran att ta en sväng upp i båten.

18 Maj 5+

18 Maj 5+

18 Maj 6+ (PB)

Jacob med 7+are från vårfisket

Hemmavattnen levererar - Ibland

Semestergädda

Höstgädda i regn och rusk



Guy med sin madam på 8,1 kg




Detta var nu i korthet vad som har hänt under fiskeåret 2011. Under det två gångna åren har jag bokfört varenda pass i hopp om att "knäcka koden" en vacker dag. Återstår att se om man lyckas.

Jag kommer inte att komma med några nämnvärda målsättningar för den kommande säsongen. Detta undviker jag för att jag skall kunna bevara det roliga med fisket, utan att ha några "måste-tankar" i bakhuvudet hela tiden. Att höja PB:t till över 10 kg har dock alltid varit målsättningen, så i långa loppet förblir målsättningen den samma.

Antalsmässigt går jag gärna hälften - Det är ju ändå de stora vi vill åt.

Senaste fiskepasset jag var ut på var den 2.12.2011. Ett desperat bottenmeteförsök i alltför hårt strömmande vatten, dessutom i minusgrader. Hösten 2011 var exceptionellt lång och övergången till isfisket har inte gått över en vecka direkt. Nu verkar kölden ändå ha hittat hit, så mot slutet av veckan blir det eventuellt dags för årets första gäddpass, från isen.

Önskar härmed alla lycka till och ett gott nytt skitfiskeår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar