torsdag 24 mars 2011

Dags för ett kvällspass

 


Blev ett kort pass på isen igen i tisdags. Bestämde mig för att testa om gäddorna skulle vara aktiva under kvällen denna gång.


Börjar få lite nog av borrandet i den otroligt tjocka isen  - Skulle räcka bra fastän den skulle vara lite tunnare. Nåja, med tiden blir den väl tunnare ska vi hoppas...


Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, så har jag haft tafsar som endast lämpat sig för mindre betesfiskar. Tog mig nu slutligen i kragen och tillverkade nya tafsar för de större mörtarna också.


Kroken längst bak knöt jag fast på helt vanligt vis. Dvs, helt på samma sätt som man knyter fast en tafs eller ett beteslås till huvudlinan. Sedan, till den andra kroken, använde jag mig av en så kallad "knotless knot". Denna håller garanterat kroken på stället och den kommer inte att börja glida av och an på tafsen.


Färdig!! Över varje knut satte jag slutligen en bit krympslang, som jag värmde och tafsen är redo för användning...


Lyckad satsning att använda sig av större betesfisk denna kväll. Ingen stor gädda denna gång heller, men de större betesfiskarna verkar locka även de mindre gäddorna till hugg. Denna snipa tog på en ca. 200 grams mört. Och på ett "rent" tackel, alltså utan extra blänken eller dylikt.

  
Catch and Release - Of course!


Blev snabbt mörkt efter 19-tiden. Jag satt ca 3 timmar på isen denna tisdagskväll, med 3 hugg och en landad gädda som resultat. De 2 övriga huggen kom på spöet som jag riggat med en lite mindre mört och mitt specialtackel. Kunde ej heller denna gång konstatera några bitmärken i betesfisken, vilket betyder att det är dags att montera en krok intill blänket också eftersom den bevisligen ser mera smaklig ut än mörten...


Så börjar det sakta men säkert bli "lite" mörkt. Tog upp spöna vid 20-tiden och när jag gick de några hundra metrarna tillbaks till bilen så var det verkligen beckmörkt. 

Summa sumarum: Helt okej pass igen, fastän de stora lyste med sin frånvaro. Men som sagt - Det är en tidsfråga innan jag sitter med henne i famnen...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar