lördag 26 mars 2011

Gäddmete i rinnande vatten?

Sitter som bäst och funderar över om man skulle börja testa jaga gäddor från land med metet så småningom.

Ska nån gång när jag hinner försöka ta mig till en å här på min hemort och se hur isläget är där. Jag tror det borde börja finnas öppet vatten där vid dethär laget.



Jag har länge tänkt börja ställa "sommar-redskapen" iskick också, för att det inte skall bli bråttom när isen äntligen släpper och man kan inleda båtsäsongen. Har bland annat tänkt behandla alla mina jerkar med betonggolvslack, för att förlänga livslängden på dem. Har även funderat över att köpa ett par kraftiga haspelrullar med baitrunner funktion till metet och flötestrollingen. Får se hur det blir med det, för å andra sidan fungerar haspelrullarna som jag använder till ismetet helt bra också.

Det som jag ändå måste skaffa de närmaste dagarna är, 2 nya spön till metet. Framför allt längre och kraftigare spön, så det går att kasta ut mörtarna en bra bit från land. Rullarna till metet och flötestrollingen kommer jag att fylla med spunnen lina. Detta på grund av att nylånlinan töjer mycket mera än spunnen lina och därför uteblir den maximala effekten i mothugget.

Kommer tyvärr att ta en tid innan jag kommer mig ut på gäddfiske igen på grund av jobb och åter jobb. Men sånt är livet, man måste väl arbeta lite mellan gäddpassen också.

Skall försöka ställa redskapen för sommarfisket iskick den närmaste tiden nu, så det är bara att tuta och köra när det går att sjösätta båten.

Har för övrigt varit ganska mycket funderande och grubblande över kommande sommarsäsong och jag har länge sökt en minder båt, aktersnurra och trailer, för att kunna fiska i flera olika vatten än hittills. Nu har jag äntligen hittat en liten båt med 15 hk motor och en splitterny trailer beställs nästa vecka. Min kusin och goda vän, Roland, har lovat att han ställer upp och monterar dragkrok på bilen - Stor tack på förhand för detta! Såå, i sommar kommer nya vatten att testas och förhoppningsvis större gäddor att krokas..!



Hämtade aktersnurran för ett par dagar sedan och båtaffären är spikad, så nu är det bara att vänta på öppet vatten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar