onsdag 16 mars 2011

Nytt pass i okända vatten imorgon

Imorgon blir det dags för lite gäddfiske igen. Jag och min goda vän Emil hade redan tidigt i vinter bestämt oss för att göra ett försök med ismetet i ett abborrikt vatten lite längre hemifrån. Naturligtvis kommer vi att försöka lura de randiga rackarna med pimpelfiske också. Jag har fått höra att gäddorna ofta farit iväg med de beten som pimpelfiskarna presenterar åt abborrarna, så därför kommer jag att erbjuda dem lite strömming och mört imorgon istället.

Jag har haft rätt roliga äventyr i jakt på mört de senaste dagarna också. Nertill ser ni en gäddfiskare som mött sin "överman", i form av 50 cm tjock is!!


Luskade ut att det finns andra här i mina hemtrakter som också vill få tag på mört vintertid, så jag fick tillstånd att vittja en mörtstuga om jag bara lyckas få upp den på isen. Måste säga att det var tur att jag tog gumman med mig och att hon lyckades övertyga mig om att det inte kommer att lyckas... Annars hade jag väl suttit på alla fyra på isen ännu i denna stund.

Har i alla fall tröttnat på att försöka få tag i mörtar med pimpelfisket. Kommer troligtvis att svänga in via en fiskebutik här i början på nästa vecka och köpa en kräftmjärde. Dessa lär fungera lika bra som riktiga mörtstugor. Sen gäller det bara att hitta nåt ställe där isen inte är såå fruktansvärt tjock där jag kan rigga den. Men mer om detta i ett senare skede..



Nu är det dags att börja packa grejerna inför morgondagens fiske. Måste väl hålla förhoppningarna nere ännu eftersom detta aldrig testats tidigare, men visst väntar man sig något i alla fall när man har hört att gäddorna ställer till med besvär åt pimpelfiskarna på området.

Jag har dessutom ett riktigt underbart veckoslut framför mig med 24 timmar jobb, så det gäller att bara njuta av den lediga dagen imorgon också. Med en rejäl matsäck och kaffetermosen rågad så kan det väl inte bli annat än succé.

Återkommer med rapport om hur det gick i nästa inlägg. Vet inte riktigt när jag hinner uppdatera pga jobbet, men förr eller senare kommer det en liten berättelse om dagens bravader...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar