måndag 21 mars 2011

Rapport, Gäddmäsk och Mört!

Jag minns faktist inte ens riktigt när vi startade i torsdags, men vid halv 6 tiden började jag packa de sista grejerna och ladda termosen. Styrde därefter iväg mot Kållby där Emil väntade, full av iver. När allt var fixat och grejerna var inpackade i Emils bil startade vi den ca. 100 km långa färden söderut. Vi hade bestämt redan dagen innan, att vi inte kommer att satsa på att ha grejerna riggade i soluppgången. Vilken tur för Emil, i så fall skulle han knappt behövt sova alls under natten mot torsdagen, eftersom han kommit hem från jobbet ca. halv 2 tiden... Våren är så välkommen, men visst blir väckningen onödigt tidig om man vill vara ute och redo innan solen går upp.


Som tidigare nämnt, så är detta vatten även känt för att vara rätt så rik på abborrar. Medan jag riggade ismetspöna började Emil leta efter den randiga arten, och kryssade på kors och tvärs över viken där vi bestämt att vi börjar dagens fiske.

Jag hade fått tag i några mörtar av en kompis och dessa satte jag på 2 av mina 3 spön. Jag bestämde mig för att göra en "specialare" och rigga det 3:e spöet med extra blänke, en bit gul yllegarn och död och snittad strömming. Stället där vi började var ganska nära land och jag hade inte räknat med mera än ca. 1-2 meters djup där jag riggade första spöet. Visade sig dock, att endast några fåtal metrar från land kunde man sänka betet ner till 4, eller till och med 5 meter, innan den nådde botten. I princip hade jag mina beten hela dagen på samma djup, ca. 1/2-1 meter från botten.


Eftersom jag ismetar med endast 3 spön så hade jag även ställt mig med några angeldon för att kunna fiska av ett större område och inte vara tvungen att flytta runt de 3 spöna hela tiden. Kanske man kan tycka att man är lite lat, men att springa runt och borra 200mm hål i 40-50 cm tjock is blir tungt i längden...

Nåja, jag hade alltså riggat spöna och var påväg att få ut det första angeldonet när det small till i vippan till spöet jag för några minuter sen riggat.


I andra ändan satt en liten pigg krabat på ca. 2 kg, som efter avkroking snabbt fick friheten åter.


Det intressanta med denna gädda var, att hon tog på specialtafsen som jag mera eller mindre själv utvecklat. Roligt att se att det fungerade - Kanske någon större dam också tycker att skedarna ser goda ut nån vacker dag. Ett problem har jag dock redan konstaterat med skedarna. Det verkar som om gäddorna ibland är mera attraherade av skedarna än av betet, som ligger ca. 40cm under. Vi hade under dagen en del "falska" fällningar, där det inte alls fanns några spår i betesfisken och dessa fällningar kom just på de spöna som var riggade med blänke. Kanske man borde utveckla detta tackel ytterligare och sätta fast en krok intill blänket också.


När allt var riggat och klart blev det kaffepaus och så småningom dags att plocka fram mäsket jag tillverkat dagen innan, för att eventuellt lura även de trögare gäddorna till hugg. Mer om mäskreceptet efter rapporten här i samma inlägg.


Efter ett par döda timmar började jag flytta spöna och på samma gång mäska i hålen. Visade sig att gäddorna faktist var intresserade av mitt mäsk. Jag flyttade över ett spö helt till andra sidan av viken och släppte ner lite av mäsket. Påväg tillbaka fick jag för första gången se när vippan försvann ett par gånger ner i hålet, för att ögonblicket efter smälla upp med ett skrammel. Jag rusade iväg mot spöet som en galning och de övriga pimpelfiskarna på isen trodde väl att jag hade mist förståndet.. Jag väntade en bra stund och släppte ut ordentligt med lina åt gäddan. Efter en liten stund satte jag in ett stenhårt mothugg, vilket resulterade i att jag nästan kastades på rygg på isen. Ännu än missad gädda..!! Jag tror dock att jag vet vad problemet var här... Betesfisken satt kvar och hade denna gång tydliga bitmärken i sig. Problemet var alltså, att jag hade för stor betesfisk för denna tafs. Såå, nu blir det nog dags att tillverka några tafsar med längre avstånd mellan krokarna och eventuellt lite större krokar också.

Jag riggade spöet pånytt, släppte ner lite mera mäsk och det gick ca. 3-5 minuter innan vippan vajade igen. Denna gång kände jag dock att gäddan hade släppt direkt efter hugget för ingen lina for ut från spolen.


Ännu en gång riggade jag spöet och så var det dags för lite matlagning och mellanrapport åt intresserade - Nertill ser ni Emil som berättar om dagens bravader...


Faktum är, att det inte finns mycket mer att rapportera om från dagens fiske... 1 gädda landad och ett flertal missade hugg. Men hur blev det med abborrarna?! Det tycker jag inte vi skall tala mycket om... I korthet: Heltrögt överallt! Fråga Emil efter detaljerna. Verkade som om abborrarna inte var alls på hugget denna dag. Stället var det knappast något fel på, eftersom det fanns otaliga andra fiskare på isen som också jagade dessa randiga "rovriddare".

Måste ändå slutligen säga, att detta var roligaste dagen på länge! Helt underbart väder och en kompis som man kan utbyta tankar och ideér med - Bättre fiskedag får man vänta på!

Så dags för en kort beskrivning om hur jag tillverkade gäddmäsket och vad jag använde för ingredienser.


Ca. 1/2 kg siklöjor och 2 st norska sillar. 


Sen över till det roliga. Jag förde försiktigt på tal åt gumman, att jag tänkte tillverka lite gäddmäsk. Det går väl fint? Oooja.. MEN, när jag sakta men säkert försökte förklara, att jag tänkte mixa de råa sillarna och siklöjorna i hennes fruktmixer blev det - "Intressant". Låt fantasin flöda och tänk ut resten själv...

Slutade med att jag tog en sväng via Clas Ohlsson och köpte en egen stavmixer. Problem solved!

 
Jag skar sillarna i rätt så små bitar, för att inte ta död på mixern under första användningen.



Done! Sillarna till vänster och siklöjorna till höger.


Blandade därefter ihop allting till en härlig, "väldoftande" smet och förpackade den i 2 burkar. Ena burken gick åt under torsdagens fiske. Visst var det roligt att se att gäddorna började hugga efter mäskning med detta, som jag rört ihop endast i hopp om att få se nåt liv under de tröga dagarna. Mera sådant!!

Sen sist, men inte minst... Nu har äntligen fått tag på mera mört!! Har nu så jag säkert klarar mig en tid framöver.


Stort tack till Gustav & Co, som tog tillvarar denna bifångst under deras abborrfiske!


Månne inte en av dessa skall få den stora äran att lura gammelgäddan till hugg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar