torsdag 6 oktober 2011

Trögt höstfiske!

Snart har de två lediga dagarna gått och man är tvungen att tillbringa helgen i jobbet. Men okej, det blir lite ledigt i början av nästa vecka istället så det är väl bara att bita ihop..

Igår bestämde jag mig för att testa ett nytt vatten lite längre norröver. Detta resulterade i att jag hade nästan 100 km bakom mig innan det var dags att sjösätta båten. Planen blev alltså lite av ett fiasko!

På förmiddagen tog jag en sväng in till staden och hämtade lite mera betesfisk som jag hade beställt för ca. en vecka sedan. Därefter stack jag iväg till Navitek för att skaffa lite nya beten.. Det blev en ny Turku spoon i den skrikande grön-gula färgen och en Salmo Slider 7 i färgen "parrot". Kände mig tvungen att skaffa dessa, eftersom de visade sig vara så pass överlägsna när jag var ute med Guy senast.

Mera mört!



Deadbaitförråd
Salmo Slidern är ett mycket bra bete, men krokarna är kanske inte av bästa kvalité. Jag började med att byta ut orginalkrokarna till ett par större Gamakatsu krokar. Genom att byta ut de små krokarna mot större ökar man krokningsmöjligheterna avsevärt också.


Orginalkrokar...
Gamakatsus krokar i size 1
Det ser kanske lite överdrivet ut att sätta så pass stora krokar på ett sånt litet bete, men det fungerar. Gången är fortfarande perfekt, men den sjunker kanske aningen snabbare, vilket jag tycker är endast positivt. Vill man ytterligare minska risken att tappa fisk kan man sätta extra ringar också, men jag har valt att köra 7:an utan. 10:orna kör jag dock med en extraring. Det negativa med denna modifiering kan ju vara, att betet fastnar i botten mera om man fiskar på grunt vatten.


Från gårdagens fiske finns det inte mycket att rapportera. Men lite klokare har man kanske blivit.

Jag hade bestämt mig för ett eftermiddagspass och vid 13-tiden körde jag iväg norrut. Efter ca. 25-30 km nådde jag hamnen. Redan vid hamnen tyckte jag att det gick oroväckande höga vågor, så jag bestämde mig för att köra ända ut till huvudhamnen (udden) för att kolla hur det såg ut. Där konstaterade jag att den hårda västliga vinden drog upp närmare 1,5 meter höga vågor...

Men har man bestämt sig för att fiska så ger man väl sig inte!? Så jag satte mig i bilen igen och lörde ca. 65 km söderut istället. Till samma ställe som i våras, var det sanslösa fisket började den 18 maj. Eftersom bilfärden blev lite längre än beräknad så hann jag fiska endast 4 timmar - Men det räckte.

Jag hade mina misstankar redan när jag stack iväg att det kommer att vara trögt. Det oändliga regnet har ställt till problem en längre tid redan, med att dra ut "skit" från skog och åkrar vilket gör att gäddan går ut på djupet igen. Detta är i alla fall min teori. Vattnet såg även igår ut som kaffe och jag har svårt att tro att skärgårdsgäddor, som är vana med rent vatten, trivs i denna sörja. Allt från trolling med skrikiga wobblers till mete och flötestrolling med död mört testades, men ingen större gädda visade sig.


Mörkret kommer plötsligt när det lider mot höst och när jag höll på att spänna fast båten lyste månen redan vackert över sjön. Hemma var jag igen vid 21-tiden. När betesfisken var förpackad slängde jag mig på soffan och kollade "Gädda the movie" (igen), för att hålla uppe inspirationen. Lika bra varje gång!

Väntan på det riktigt heta höstfisket fortsätter och nu hoppas vi på uppehållsväder under helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar