torsdag 13 oktober 2011

Vackra höstgäddor ur hemmavattnet..

Jag hade ett par lediga dagar i början av veckan eftersom jag hade jobbat under veckoslutet, så redan på måndag blev det ett kort pass efter gäddan i hemmavattnet (Bosund skärgård). Jag funderade en bra stund om jag ens skulle sticka iväg på måndag, eftersom regnet duggade rätt så tätt redan på förmiddagen. Jag bestämde mig dock för att vädret inte ska få hindra mig från att fiska, så vid 12-tiden sjösatte jag båten. Jag var väl medveten om att stormen som drog över nejden i helgen hade höjt på vattenståndet, men detta hade jag inte väntat mig...


Men inga problem, bara lättare att sjösätta båten när man inte behöver backa ut bilen på rampen ens..

På eftermiddagen låg den sydliga vinden på rätt kraftigt, så jag blev tvungen att välja lite var jag kunde fiska. Pga. det stundvis täta regnet bestämde jag mig för att göra ett kortare pass, endast i den inre skärgården. Men visst hann jag landa några pigga höstgäddor ändå. Även en lite finare madam fattade tycke för den lilla papegojfärgade Salmo Slidern...

Lite halvdålig bild tagen i det täta regnet.
Gäddan vägde 4,7 kg och var rätt lång, 94 cm. Naturligtvis högg hon på det "misslyckade" kastet, som hamnade lite väl långt in bland vass-stråna. Direkt i mothugget kännde jag att det var en lite större gädda som hade nappat betet. Under drillningen hann jag både en och två gånger uppskatta vikten till en bra bit över 5 kg. Dessutom strök hon på i det grunda vattnet invid vasskanten en bra stund utan att visa sig, vilket gjorde att jag trodde hon var ännu större. Blev en mycket rolig fight, men efter att jag tröttat ut henne en liten stund var det bara att lyfta in henne i båten. Efter vägning, mätning och några snabba foton fick hon simma tillbaka.

Tisdagen gick helt i gäddfiskets tecken. Guy hade fixat dagen ledig och vid halv 10-tiden var vi iväg.


När vi styrde ut från hamnen låg sjön spegelblank och vi visste inte riktigt vad vi skulle vänta oss av dagen. Vartefter tiden gick tilltog dock vinden och förhållandena tycktes vara på vår sida. Vi fiskade av alla möjliga olika platser under den första timmen för att lite kartlägga om de hittas på grunt eller djupt vatten, inne vid land eller ute vid grynnors osv. Under den första timmen blev vi inte mycket klokare och en följare var enda vi hade att rapportera. Lite oroväckande... Vi fortsatte sökandet men efter 2 timmar utan hugg satte jag mig ner med en kopp kaffe - rätt så mållös... Inte ett enda hugg!!? Bör nämnas att vi redan i detta skede hade börjat kasta av de så kallade "tröstpris-ställena", var man alltid brukar lyckas kroka en snipa eller två. Men icke!! Så satt man där med sina fina teorier.. Blev till att skrota en hel del av dem under tisdagen... Inget verkade hjälpa.

...Innan vi började fisket i de oslagbara vikarna längre ute i skärgården... Eller var det så att den rätta tidpunkten på dagen hade kommit och gäddorna hade bestämt sig för att börja äta. Äntligen började huggen dugga, efter nästan 3 timmar utan fisk i båten. Det dröjde heller inte många ankringar innan Guy krokade en finare gädda, som han fick lyfta in i båten efter lite samarbete med håvning och dylikt.


En fin höstgädda på 4,6 kg, som även föll för den mindre modellen av Salmo Slider. 

Fisket fortsatte på liknande ställen och det small på gäddor hela tiden. Mellan 5-10 gäddor per ankring var inte ovanligt när det var som bäst. Och sen var det min tur... Jag svepte iväg den lilla Salmon så långt in mellan stenarna jag fick den och hann knappt veva in slacklinan innan jag kände ett hugg som satte rysningar i kroppen på mig. Vilket hugg..!! Gäddan krokades tyvärr inte och jag kunde endast skymta en virvel i vattenytan inne bland stenarna. Jag höll dock upp hoppet om att hon kanske hugger pånytt och kastade ett par kast till precis på samma ställe. Och visst högg hon igen, eller ja... I alla fall tror jag det...


En riktig tjockis på 4,1 kg och 85 cm var det som låg och lurade bland stenarna i det grunda vattnet invid strandkanten. Jag trodde dock att det var fråga om en ännu större fisk efter den första kontakten, och när hon högg pånytt och jag kännde att hon var kvar efter mothugget steg spänningen rejält. Drillningen blev dock relativt odramatisk och efter några minuter hade jag fått in henne i båten och krokat loss henne. 


Dags att simma tillbaka och växa till sig lite...
...Även mindre gäddor har vassa gälbågar...
Blev sista slutligen ett riktigt lyckat gäddpass med totalt 63 landade gäddor, varav två över 4 kg och två över 3 kg. Blev ingen riktig bjässe, men hon finns där... Tålamod och åter tålamod är väl vad som krävs för att hitta och lyckas överlista henne.


Vid 19-tiden styrde vi mot hamnen igen och fick då se en av de mäktigaste solnedgångarna på länge. Synd att det är så svårt att fånga på bild..

Westins Jätte (Shallow runner)

Slutligen lite kritik riktat mot de nya Westin betena jag beställde. Eller kanske man ska hoppas på att detta var ett måndagsexemplar. Visst, man ska väl undvika att kasta betena i stenar och annat skit, men att de går rakt av efter endast en snedträff är väl ändå oförsvarbart..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar