söndag 2 oktober 2011

Rapport!

Målsättningen att landa 100 gäddor under 1 dags fiske visade sig vara svårslaget.. Blev "bara" 79 st! :)

Guy ringde mig vid halv 10 tiden och berättade att han slapp loss från jobbet lite tidigare än beräknat. Jag tyckte mig ha god tid på mig, när jag steg upp redan vid 8 tiden. Lite bråttom blev det dock och jag fick se om utrustningen först i båten. När linorna var kollade och kortade kastade vi ankar. Fisket började vid halv 11 tiden.

De första ankringarna gav inga gäddor, faktiskt inte ens ett hugg. Lite oroväckande med tanke på att vi satsade främst på mängden under fredagen.

Men sen lossnade det riktigt ordentligt. Vi styrde mot ett ställe, var vi landade över 50 gäddor på en dag för en tid sedan. Och visst gav det utdelning igen! Vi fick dock testa oss fram lite innan vi hittade dagens riktigt heta beten, vilka visade sig vara det gamla hederliga skeddraget Turku spoon och den mindre versionen av Salmo Slider.

Det otroliga var, att dessa två beten var i princip de enda som gav fisk. Jag bombade på med mina större jerkar och försökte med det mesta, men fick till slut inse att jag inte kommer att nå något nämnvärt med mitt utbud av beten. Tur var då, att Guy hade med några extra "obörjade" skeddrag, så jag fick köpa ett par. Nu började vi båda dra gäddor. Hittills hade Guy landat gädda efter gädda medan jag bytte drag och försökte hitta nåt som gillades lika bra som det skrikiga skeddraget. 

Turku Spoon
Skrikiga färger verkade vara mest omtyckt under fredagen, vilket jag lade märke till efter att en gädda gått på djupet och klippt linan mot en sten. Efter detta hittade jag egentligen inget drag som fungerade. Visst, "flaxgäddor" landades lite här och där på bland annat större gäddspinnare och andra skeddrag, men inget visade sig slå skeddraget Turku spoon. Den sista timmen lånade jag en mindre modell av Salmo Slider av Guy och jag fick putsat statistiken lite.  

Salmo Slider finns i olika storlekar och färger
Dagens största landades ute vid en djup udd, var vinden låg på riktigt ordentligt. En kort men smällfet gädda på ca. 3,5 kg slukade Slidern, så endast tafsen hängde ut ur munnen när hon nådde båten. Lyckades kroka loss henne relativ enkelt ändå, och snart var hon tillbaka i sitt rätta element igen.


I den individuella "tävlingen" fick jag se mig rejält besegrad i fredags. Guy krokade säkert mer än dubbelt flera gäddor än mig. Totala båtsaldot blev 79 gäddor och vid 20-tiden kunde vi gått styra mot land med äran i behåll.


På lördag var jag taggad igen eftersom vi inte planerat in nåt annat program för dagen. Frugan följde med och vi styrde söderut, i hopp om att få se nån lite större gädda. Men icke!

Det ville sig inte alls. Trollade mestadels och körde av och an över ett område som har levererat gäddor upp till säkert över 10 kg. Vårens största på 7,2 kg togs på detta område och den senaste tiden har det krokats flera gäddor över 5 kg just här. Men nu var de inte hemma. Landade säsongens 3 minsta gäddor och vid 14-tiden körde vi till hamnen igen, tog upp båten och åkte hem. Bättre lycka nästa gång.



Slutligen lite tankar angående de senaste dagarnas fiske. Vattentemperaturen hade sjunkit rejält sen senast jag var ute. Den låg nu på strax över 10 grader och jag tror detta kan vara en av orsakerna till att gäddan inte högg på de "vanliga" betena, som Salmo slider 10, Buster jerk och Bomber (Herky jerky). Dessa har alla relativt snabb gång, men kan förstås fiskas så de får mjukare gång också. I alla fall gav dessa inte alls någon utdelning under helgens fiske. Fick under fredagens pass inse att de traditionella skeddragen inte bör underskattas.

Senare igårkväll ringde Guy åt mig och berättade att han hade varit ut på ett pass igen. Och håll i er; Heldött nästan överallt! Bevisligen kan man aldrig veta hur fisket kommer se ut när man sticker iväg. Tänk bara hur det kan svänga på några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar